Högaktuell festival i ReTuna Återbruksgalleria

Lördagen den 27 april är det Hållbarhetsfestival i ReTuna Återbruksgalleria. En dag vigd åt mode och trender – utan dåligt miljösamvete.

- Kärleken till mode är stark hos många. Samtidigt har allt fler ångest över sitt shoppingbeteende. Vi i Eskilstuna är föregångare som har ReTuna-konceptet i vår stad. Festivalen är ett fantastiskt sätt för oss att öppna upp verksamheten och sprida budskapet om hållbar shopping, säger Anna Bergström, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria.

På festivalprogrammet finns modevisning, tävlingar, workshops och föreläsningar om textilindustrin.

- Vi vill ju att modebranschen ska våga prata om hållbarhet. Definiera vad det innebär samt förstå och kommunicera utmaningar. Retuna är en perfekt arena för de samtalen, säger Anna Bergström.

En av de mest välkända utställarna under festivalen är H&M.

- Vi öppnar upp vår Take Care syateljé i Retuna Återbruksgalleria. Där kan gästerna bland annat få hjälp med upplägg och lagningar. Vi vill hjälpa våra kunder att ge sina garderober längre liv. Vårt mål är att bli hundra procent cirkulära, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig H&M Sverige.

Om Hållbarhetsfestivalen

När? Lördagen den 27 april kl 10-15.

Var? ReTuna Återbruksgalleria, Folkestaleden 7 i Eskilstuna.

Vad händer? Se ett urval av programmet på nästa sida. Fullständigt program finns på retuna.se

Axplock från programmet

11.15-11.45 High fashion trash design

Recycle designer Frida Martinssonberättar om sin resa och hur avfall kan förvandlas till haute couture.

10.30-11.00 Textilflöden

Lars Hedegård berättar om textilprocessen från att ta råmaterial till hur hanteringen av avfall och eventuell återvinning/återbruk går till.

13.00 Panelsamtal med tema “Vad är hållbart mode idag?”

14.00 Stor modevisning

Gillar du att sy? Kom och tävla!

Freeshop arrangerar en textiltävling där alla får vara med och sy en påse av ett klädesplagg. Tävlingen går av stapeln kl 10.50 vid entrén.

Anna Bergström, centrumledare, 016-10 64 42.