Ren bil och rent samvete - Stora biltvättarhelgen är här

Helgen den 21-22 april anordnas Stora biltvättarhelgen. Då kan du göra en insats för miljön genom att göra bilen vårfin i en biltvätt.

Det finns nästan fem miljoner personbilar i trafik i Sverige och totalt tvättar vi svenskar bilen över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av dessa biltvättar sker direkt på gatan. Det innebär att en stor mängd svårnedbrytbara ämnen rinner rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Ämnen som olja, giftiga tungmetallar och asfaltsrester.

- Dessa ämnen är skadliga för både människor och miljö. Men det är lätt att göra rätt. Genom att alltid välja biltvätten kan du på ett enkelt sätt göra en stor insats för vår miljö och vårt vatten. När du tvättar din bil på en biltvätt samlas de hälso- och miljöfarliga ämnena från bilen upp, istället för att släppas ut i naturen, säger Anna Bogren, processingenjör inom Vatten och Avlopp.

För att uppmärksamma vikten av att tvätta rätt anordnar branschorganisationen Svenskt vatten tillsammans med sina medlemmar Stora biltvättarhelgen varje år i april sedan 2014.

Nedan listar vi fem vanliga biltvättarmyter.

Fem myter om biltvätt

”Det är dåligt för miljön att köra flera mil till en biltvätt, man kan lika gärna tvätta bilen på gatan.”

Nej, det är faktiskt inte rätt. När du tvättar din bil på gatan rinner olja, giftiga tungmetaller och andra skadliga ämnen rakt ut i våra sjöar och vattendrag. Varför inte passa på att tvätta bilen när du ska tanka? Då belastar du inte naturen med onödig bilkörning.

”Att tvätta bilen på gatan är inte värre än när det regnar på bilen.”

Det låter ganska logiskt, men stämmer inte alls. Regnvatten löser inte upp miljöfarliga olje- och asfaltsrester som fastnat på din bil. För detta behövs bilvårdsprodukter som i sin tur ofta innehåller miljö- och hälsofarliga ämnen. När du tvättar din bil på en biltvätt samlas de hälso- och miljöfarliga ämnena från bilen upp, istället för att släppas ut i naturen.

”Bilen blir inte ren om man använder miljövänliga bilvårdsmedel.”

Jodå, det blir den visst. Miljömärkta bilvårdsmedel tvättar minst lika bra som andra bilvårdsprodukter. Den enda skillnaden är att de är skonsamma mot vår miljö.

”Det är inga problem att tvätta bilen på gatan så länge jag använder miljömärkta produkter.”

Tyvärr är det inte så enkelt. Det är aldrig okej att tvätta på gatan, inte ens om du använder miljömärkta bilvårdsprodukter. Smutsen som du tvättar av från bilen innehåller asfaltsrester, tungmetaller, olja och andra giftiga ämnen som spolas rakt ut i naturen.

”Att tvätta bilen väldigt sällan är bra för miljön.”

Det är faktiskt tvärt om. Kör du bil varje dag, bör du helst tvätta bilen två gånger i månaden på vintern och en gång i månaden på sommaren. Då hinner inte olja, asfaltsfläckar och salt bita sig fast och du får lätt bort det.

Anna Bogren, processingenjör, 016-10 67 82.