Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria.

ReTuna Återbruksgalleria vinner pris för innovativ logistik

Postnord Logistics Awards specialpris går till ReTuna Återbruksgalleria.

”Retuna Återbruksgalleria har med flera butiker, konferensanläggning och café bevisat att idén med att samla in, hantera, reparera, renovera och sälja begagnade varor håller i praktiken”, lyder motiveringen.

- Det känns fantastiskt kul att vi uppmärksammas för just innovation inom logistikområdet. Hållbar logistik är en viktig del av ett hållbart samhälle. Det kommer att vara en självklarhet i framtiden. Jag är superglad, säger Sofia Bystedt, centrumledare.

Hela motiveringen lyder:

”Eskilstuna kommun har flera innovativa initiativ inom logistikområdet. Ett av dessa är Retuna Återbruksgalleria som med flera butiker, konferensanläggning och café, har bevisat att idén med att samla in, hantera, reparera, renovera och sälja begagnade varor håller i praktiken. Retuna, som ligger i direkt anslutning till OLC, omlastningscentralen för samordnad varudistribution, bidrar dessutom genom sin verksamhet till ett ökat hållbarhetstänkande, en mer cirkulär ekonomi samt sysselsätter personal som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.”

För mer information, kontakta:

Sofia Bystedt, centrumledare, 016-10 64 27.

ReTuna drivs av Eskilstuna Energi och Miljö

ReTuna Återbruksgalleria och Retuna Återvinningscentral drivs av det kommunägda bolaget Eskilstuna Energi och Miljö, EEM.

EEM är ett kommunalt bolag som har i uppdrag att bedriva konkurrenskraftiga verksamheter inom energi- och miljöområdet. EEM ska leverera optimal nytta till kunder och invånare – med minimal miljöpåverkan. Målet är att vara ett föredöme och en inspirationskälla inom energi och miljö, samt skapa hållbar samhällsnytta för nuvarande och kommande generationer.