Vagabond utser årets resmål 2018 – Albanien, Tel Aviv och Sardinien i topp

Det var länge sedan landet var Europas mest hårdföra och slutna diktatur. Idag lockas resenärer hit av enastående vandring i skogar och berg och fina stränder. Albanien kammar hem förstaplatsen i kategorin Bästa länderna när Resemagasinet Vagabond för åttonde året i rad korar årets resmål.

I år har redaktionen listat 35 destinationer i 6 kategorier: Bästa länderna, Bästa städerna, Bästa äventyren, Bästa sol & bad, Bästa matresorna samt Bästa budget.

Vinnare i kategorin Bästa länderna är Albanien – ett land som på sistone varit en snackis i resevärlden eftersom det har allt från karga bergstoppar till gyllengula medelhavsstränder.

I kategorin Bästa städerna står Tel Aviv som vinnare, staden som grundades av nyanlända tyska judar åren efter andra

världskriget. Allt som resten av Mellanöstern inte är, det är Tel Aviv: tolerant, avspänd och sekulär.

Bästa sol & bad har en vinnare i italienska ön Sardinien, som enligt den vittberesta redaktionens bedömning är helt outstandning när det gäller stränder. Tycker man att det är för trångt på öns världsberömda strand La Pelosa är det lätt att dra vidare och hitta en egen badvik.

Bästa budgetresmål är Vietnam, där du enkelt bor, äter och tar dig fram på 250 kr/dag, och ändå med hög kvalité på det mesta.

Topp 3 Årets Resmål 2018

Bästa länderna

1. Albanien

2. Botswana

3. Schweiz

Bästa städerna

1. Tel Aviv

2. Granada

3. Tokyo

Bästa sol & bad

1. Sardinien

2. Tobago

3. Belize

Bästa budget

1. Vietnam

2. Porto (Portugal)

3. Kerala (Indien)

Samtliga 35 vinnare i samtliga kategorier hittar du i Vagabond nr 1/2018, som kommer ut nu på torsdag 21 december.

För motiveringar och mer information: vagabond.se

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum hos Mynewsdesk.

Kontakter:

Fredrik Brändström, chefredaktör, 076-328 34 39, fredrik@vagabond.se