Einar Mattsson nominerad till ROT-priset 2016 för innovativt hållbarhetsarbete

Einar Mattssons totalrenovering bidrog till stora energivinster och kostnadsbesparingar, lyckades dessutom ha nöjda hyresgäster under hela renoveringsprocessen.

– Kvarteret Landsfogden i Bagarmossen var bland de allra första hus som Einar Mattsson själv byggde. De var i originalskick och dessutom blåmärkta, vilket betyder att karaktären måste bevaras. Och skulle vi inte sälja så skulle vi istället se till att de står i hundra åt till! Det var vår ambition, berättar Björn Schenholm, chef för förvaltning i Einar Mattsson Fastighets AB.

Renoveringen resulterade i att uppvärmningskostnaden minskade med 80 procent. För att involvera alla skapades en samverkansgrupp med beställare, totalentreprenör och underentreprenörer. Under hela projektet hölls en tät kommunikation mellan Einar Mattsson och de boende vilket gjorde att alla hyresgäster kände sig trygga med vad som skulle hända och när. Förhoppningen har varit att kunna använda Landsfogdsmodellen även vid kommande stamrenoveringar i Einar Mattssons bestånd.

Landsfogden är sedan tidigare nominerad till Årets bygge 2016 och tilldelades 2014 Sweden Green Building Councils pris för innovativt hållbarhetsarbete.

Här kan du läsa mer om ROT-priset och övriga nominerade. Prisutdelning sker i Kulturhuset den 27 maj.

Fakta om kvarteret Landsfogden

År 1954 byggde Einar Mattsson kvarteret Landsfogden 4 och 6, som omfattar 89 hyreslägenheter, för egen förvaltning. När stamrenoveringen påbörjades 2013 var inte enbart stammarna i dåligt skick utan även fasaden. Detta i kombination med den höga energiförbrukningen gjorde att man bestämde sig för att ta ett helhetsgrepp vid renoveringen.

Läs mer om Landsfogden på Einar Mattssons webbplats.