Anders Nordlöw, VD & Peter Landenberg, Logistikdirektör inviger Elektroskandia Logistikcenter i Örebro

Elektroskandia Sveriges nya logistikcenter invigt

Med en yta på 43 500 kvadratmeter och höjd på 30 meter är det svårt att missa Elektroskandias nya logistikcenter där det breder ut sig strax intill E18 vid infarten till Örebro. Den 7 september var det Grand Opening av anläggningen och på plats fanns drygt 100-talet gäster – kunder och samarbetspartners i projektet, representanter från Örebro kommun samt ansvariga från Elektroskandia och dess moderbolag Sonepar. Öppningsceremonin inleddes på Conventum i Örebro, där det bjöds på lunch samt en presentation av bakgrunden till satsningen.

- Det här är Elektroskandias största investering någonsin och den görs för att vi ska kunna möta marknadens krav såväl idag som i framtiden. Moderna lösningar och hög automationsgrad innebär att vi kommer kunna producera mer till lägre resursnivå. Elektroskandia har fokus på tillväxt och i och med etableringen av vårt nya logistikcenter har vi alla förutsättningar att lyckas, berättade Anders Nordlöw, vd på Elektroskandia.

Även Elektroskandias tidigare Centrallager är beläget i Örebro och logistikdirektör Peter Landenberg beskrev resan från den första skissen på en servett till färdig anläggning fem år senare:
- Det var inte självklart var vårt nya logistikcenter skulle vara beläget, men när vi gick igenom alla parametrar så var Örebro det självklara valet. Det är ett bra läge med bra infrastruktur, vi har kort väg till kunderna och sist men inte minst kunde vi till stor del behålla vår kompetenta personal.

I samarbete med Länsstyrelsen i Örebro län och Örebro kommun har Elektroskandia sökt hållbara alternativ för sin etablering. Bergvärme, solpaneler och avancerade system för styrning och övervakning är exempel på långsiktiga investeringar som genomförts med en ambition att minimera den negativa påverkan på miljön. Det nya logistikcentret är klassat som miljöbyggnad Silver.

Efter presentationen åkte alla gäster tillsammans till det nya logistikcentret på Lindvallsgatan, Munkatorp, där Anders Nordlöw och Peter Landenberg klippte bandet och stolta förklarade det nya logistikcentret öppnat.

Elektroskandia – Sveriges ledande el-teknikgrossist.
Vi marknadsför och säljer elmateriel och utrustning inom kraft/automation, tele/data/säkerhet, belysning, hushållsmaskiner och industriförnödenheter. Elektroskandia äger Cylindavarumärket som erbjuder den svenska marknaden ett komplett sortiment vitvaror.
Elektroskandia är en del av Sonepar-koncernen – ett av de största elgrossistföretagen i världen.