Kundanstormning och nya försäljningsrekord inledde Black Friday

Elgigantens Black Friday-start bjöd på en kundtillströmning långt över förväntat och nytt försäljningsrekord. – Det blev en smått kaotisk inledning på årets Black Friday, där kundintresset vida översteg våra förväntningar. När vi sammanfattar natten så kan vi konstatera att vi dubblerat försäljningen jämfört med förra året. Vi kommer att krossa fjolårets rekordsiffror om den här trenden fortsätter, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Elgiganten har redan tidigare meddelat att man under årets Black Friday räknar med 1,5 miljoner kundbesök och nya försäljningsrekord.

– Vi förväntar oss att Black Friday ska bli den största någonsin och har därför tredubblat serverkapaciteten jämfört med förra året. Men den kundtillströmning vi upplevde vid start igår var långt utöver det vi räknat med, vilket innebar att sajten blev trögsurfad med långa väntetider i kassan. Nu flyter det på mer än bra. Det är extremt många kunder som handlat mellan klockan 06-08 och klockan 07 hade vi dessutom köande kunder inför öppningen av våra varuhus och här vet vi att kundflödet kommer att öka markant under dagen, säger Niclas Eriksson.

Redan klockan 10:00 på fredagen passerade e-handelsförsäljningen fjolårets totalförsäljning för hela dygnet.

– Sett till att vi har en bättre produkttillgång än någonsin tidigare, så kommer vi att krossa fjolårets rekordsiffror om den här trenden fortsätter, säger Niclas Eriksson.

TV-apparater, högtalare, surfplattor, datorer och hörlurar är det som efterfrågats mest av kunderna. Under dagen förväntas efterfrågan på vitvaror att öka ute i varuhusen.

– Black Friday är en dag då många väljer att handla till hushållet men där man också inleder årets julklappsinköp. Vi har därför valt att förlänga öppet köp-perioden så att den gäller från och med Black Friday till och med den 24 januari, så kunderna kan känna sig helt trygga med sina inköp, Niclas Eriksson.

Mest efterfrågade produkterna:

1.Sonos Högtalare PLAY:1

2.LG 55" 4K UHD LED Smart TV

3.Lenovo Tab4 10 surfplatta 32 GB WiFi

4.Marshall Stanmore Högtalare

5.JBL Reflect Mini Bluetooth in-ear hörlurar

6.LG 65" 4K UHD OLED Smart TV

7.LG 55" 4K UHD OLED Smart TV

8.Lenovo Tab 10 surfplatta 16 GB WiFi

9.Philips Hue startpaket

10.MacBook Air 13.3" MQD32

• Bygg, fastighet

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.200 anställda och 163 butiker och varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2016/2017 uppgick koncernens omsättning till 34,2 miljarder NOK. I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.