Nu säljs fler surfplattor än datorer

För första gången säljs fler surfplattor än datorer i Sverige. Det visar Elgigantens försäljningssiffror för första veckan i december. En fortsatt ökning av antalet sålda datorer och en ännu brantare utvecklingskurva för surfplattan visar att svenskarnas vardag blir allt mer uppkopplad.

Mark Hammarberg, Försäljningschef för data på Elgiganten, förutspådde redan i augusti att surfplattan försäljningsmässigt skulle passera datorn i slutet av 2012. Första veckan i december blev alltså det historiska ögonblick då hans antagande blev verklighet.

-  Det är bara att konstatera att surfplattan har blivit folklig, säger Mark Hammarberg. Vi märker ett ökat intresse för från alla åldrar och det är också det som är storheten med surfplattan. Surfplattan är så lätt att använda och innehållsanpassa att den tilltalar treåringen lika mycket som 83-åringen.

Det ökade intresset för surfplattor har ingen märkbar påverkan på Elgigantens försäljning av datorer. Datorförsäljningen har också ökat under året vilket tyder på att svenskarna bara blir allt mer uppkopplade.

-  Surfplattan och datorn kompletterar varandra, säger Mark Hammarberg. Det vi ser nu är att familjer som tidigare haft en gemensam surfplatta  väljer att komplettera med ytterligare en surfplatta för att tillfredsställa hela familjens behov. Detta blir också enklare och mer ekonomiskt möjligt i takt med att utbudet breddas med fler och billigare modeller.

Surfplattan förutspås bli en av julens storsäljare hos Elgiganten. iPad Retina, iPad Mini och Samsung Galaxy Note förväntas utgöra flest hårda och platta paket under julgranen i år.

• el-giganten
  • hemelektronik
  • jul
  • julklapp