Rusning efter fläktar och airconditioners

Den senaste tidens värmebölja har lett till en explosionsartad ökning i efterfrågan på fläktar och airconditioners. Föregående vecka ökade efterfrågan med hela 700 procent jämfört med samma vecka förra året. Även försäljningen av grillar och grilltillbehör har fått ett ordentligt uppsving till följd av värmen.

– Värmen överraskar oss varje år, det ser vi tydligt i efterfrågan på klimatprodukter som ökat kraftigti samband med de varma dagar vi haft senaste tiden. Bara den senaste veckan har efterfrågan på fläktar och airconditioners ökat med hela 700 procent jämfört med samma vecka förra året, säger Stefan Ekvall, Produktchef på Elgiganten.Vi har fortfarande produkter kvar i varuhusen och på vårt huvudlager i Jönköping, men om man vill njuta av sommaren i ett svalt sovrum så finns all anledning att köpa en fläkt eller AC ganska omgående.

Många kunder har insett att en fläkt eller airconditioner kan vara räddningen från sömnlösa nätter under de varmaste dagarna och Elgiganten står bra rustade när det gäller tillgången på klimatprodukter.

– Efterfrågan är extrem just nu, så om du funderar på att investera i en fläkt eller AC så är det min starka rekommendation att inte vänta allt för länge. Tro mig, sommaren och värmen kommer varje år och har du en AC kommer du garanterat att få användning för den även kommande sommar, säger Stefan Ekvall.

Allt fler svenskar inser också fördelarna med en luftvärmepump under sommarhalvåret. Luftvärmepumpen ger effektiv uppvärmning under vinterhalvåret, men kan också användas som AC under sommarens varma dagar. Här har försäljningen ökat med 200 procent jämfört med förra året, något som kan tolkas som att kunderna väljer att investera för ett bättre inomhusklimat i hemmet året runt.

Att tänka på vid köp av AC:

• En AC fungerar bäst i rum mellan 17-40 kvm
  • Säkerställ att du har ett fönster eller ventilation i närheten då varmluften måste ledas ut via det medföljande röret
  • Inför natten kan det vara smart att sätta igång den 1-2 timmar innan du går och lägger dig, så har du ett svalt och härligt sovrum