Undvik pollen-mardröm i hemmet

Pollensäsongen är igång till stor förtret för många. Dessvärre hjälper det inte alltid att fly inomhus för att hålla symptomen borta. Inomhusluften kan stundtals vara mer förorenad av pollen och damm än luften utomhus.

För 20 procent av den svenska befolkningen är våren detsamma som nysningar, kliande ögon och trötthet. Många pollenallergiker försöker mota symptomen genom att hålla sig inomhus, men det fungerar inte alltid.

–Inomhusluften förorenas av partiklar som vi själva drar med oss in och i tillägg tar sig pollen och damm in genom ventiler och fönster. Vid vissa tider på dagen kan luften inomhus faktiskt vara mer förorenad av pollen och damm än utomhus, säger Stefan Ekvall, Produktchef på Elgiganten.

Pollensäsongen pågår från mars till augusti, men den tenderar att bli längre med det mildare klimatet. Årets säsong är redan igång, något som många allergiker känner av. För att underlätta kan man försöka stänga ute lite av partiklarna genom att hålla fönstren stängda och använda pollenfilter framför fönster och luftventiler.

– Hemmet fylls sakta men säkert på med pollen och damm. Det samlas framför allt i mattor, kläder, möbler, grova tyger och textilier och när vi sedan rör oss i hemmet så virvlar det upp och irriterar luftrör, ögon och slemhinnor, säger Stefan Ekvall.

Luftrenare avlägsnar pollen
Mycket tyder däremot på att svenskarna börjar ta sin inomhusluft på allvar. Elgiganten upplever en explosionsartad växt i försäljningen av produkter som förbättrar inomhusklimatet.

–Under 2014 sålde vi 51 procent mer luftrenare än året innan. För luftavfuktare var ökningen hela 80 procent säger Stefan Ekvall.

Luftvfuktare gör inomhusklimatet bättre genom att avlägsna fukt och därmed reducera risken för svamp och mögel, medan luftrenare avlägsnar bakterier, virus och pollen och ger en mer hälsosam inomhusluft.

– Vi omger oss av otroligt många saker som drar till sig pollen och damm som till exempel skärmar och textilier. De nya små och effektiva luftrenarna suger in damm, bakterier, virus och pollen och bränner dem på hög temperatur. Ut kommer ren och frisk luft, säger Stefan Ekvall.

Luftrenaren fungerar bara i det rum den placeras i, men det betyder inte att du måste köpa en luftrenare för varje rum i huset.

– Använd luftrenare i det rum där du tillbringar mest tid som till exempel i sovrummet. Det ger mindre allergibesvär och bättre sömn. Luftrenaren kan dessutom enkelt flyttas till ett annat rum vid behov, säger Stefan Ekvall.

Låt dammsugaren jobba
En effektiv åtgärd mot pollen inomhus är att dammsuga grundligt och ofta. Dammsugare med partikelfilter (HEPA-filter) blåser ut luft som nästan inte innehåller några dammpartiklar. Du bör även dammsuga luftventilerna över fönster och i ytterväggar så att pollen, damm och döda inskter försvinner.

–Det är nästan omöjligt att få bort allt pollen i ett hem, men då kan man prova att göra ett rum till en pollenfri zon och fristad för att minimera allergisymptomen, säger Joakim Lindberg.

Tips mot pollenplågan och för bättre inomhusluft

• Dammsug noggrant och ofta
  • Dammsug luftventilerna över fönster och i ytterväggen så att pollen, damm och döda insekter försvinner.
  • Använd dammsugare med partikelfilter (HEPA-filter).
  • Stäng fönster och ventiler
  • Montera tätningslister runt fönster och dörrar
  • Placera en luftrenare i det rum du spenderar mest tid.
  • Skapa en pollenfri zon och fristad
    Prova att göra ett rum till en pollenfri zon. Låt exempelvis sovrummet bli en fristad där du minimerar riskerna för allergisymptom.