Vanligaste misstagen när vi ritar kök

Här är de vanligaste misstagen som svenskarna gör när de sätter sig ned och ska agera köksarkitekter för första gången.

Ritprogrammen blir stadigt bättre, men det finns ett par viktiga tips du bör ta med dig när du sätter dig ned och börjar planera ditt nya kök i detalj.

-  Vi ser att många räknar fel när det kommer till hur mycket bänkutrymme som behövs vid matlagning. Vitvaror, spis och diskbänk placeras för nära varandra, säger Marjam Fooladi, Köksansvarig på Elgiganten.

Epoq-kök från Elgiganten är ett av de färskare tillskotten på den svenska köksmarknaden med möjlighet för kunden själv att rita och planera sitt nya kök. Kedjan satsar hårt på det nya affärsområdet och man betraktar sig själva som en utmanare och konkurrent till Ikea.

Fooladi rekommenderar att avståndet mellan spis och diskbänk bör vara minst 80 centimeter, men gärna 140 cm om utrymme finns.

-  Inte alla köksmaskiner behöver stå framme. Att till exempel ha mikrovågsugnen inbyggd i ett väggskåp frigör mycket plats.

Bra och naturligt arbetsflöde
Köksexperter talar sig varma om arbetstriangeln.

-  Fler bör vara uppmärksamma på vad som ger ett bra och naturligt arbetsflöde i planeringen av sitt nya kök. Avståndet mellan spis, diskbänk och kylskåp ska inte vara för långt. De är de tre stationer du går till allra mest, säger Fooladi.

Hur mycket plats du har tillgänglig påverkar naturligtvis din planering. En uphöjd diskmaskin kan till exempel vara bekvämt, men det stjäl också utrymme vilket man bör tänka på om köket är litet.

-  Det är bättre att du får böja dig ned till maskinen än att du går miste om viktig bänkyta för matlagning. Ett vanligt nybörjarmisstag är också placeringen av diskmaskinen, så att arbetstriangeln får ett hinder varje gång luckan till diskmaskinen står öppen, säger Elgigantens köksexpert.

Fläkten viktig för helhetsintrycket
Om vitvarorna och särskilt spisen, är kökets hjärna så brukar Fooladi likna köksfläkten vid kökets krona.

-  Det kanske vanligaste felet som kunderna gör för kökets helhetsintryck är att vänta för länge med valet av köksfläkt. Särskilt när det gäller öppna kökslösningar så är fläktens färg, form och design så viktig för kökets helhetsintryck att den borde vara bland det första du tänker på, säger Fooladi.

För att få ut mesta möjliga effekt av din köksfläkt måste du också ta hänsyn till placeringen av densamma. Ju fler böjar på röret desto större motstånd för utluften och fläktens sugeffekt reduceras.

-  Placera inte köksfläkten så lågt att du  mister översikten över alla grytor och kastruller du har på spisen.

Lådor eller skåp
Kökslådorna blir bara större och djupare. 120 centimeter breda lådor blir allt vanligare i  Elgigantens kökslösningar.

-  Huruvida du vill satsa på skåp eller lådor är en smaksak, men lådorna rymmer som regel mest. Allt fler upptäcker också att det är mycket lättare att nå det som är längst bak i en låda mot det är att nå längst bak i en hylla.

Större diskho ger mindre spill.

-  När du kan placera hela stekpannan i diskhon blir diskandet nästan ett nöje jämfört med om du måste hantera den lutande. En bred ho kräver ett större skåp- eller lådutrymme under, men det ger å andra sidan mer plats för källsortering och liknande, säger Fooladi.

Bänkskivan en kritisk faktor
Sist men inte minst – ett både tidsödande och dyrt misstag som många gör är att misskalkylera storleken på bänkskivan.

-  Hörn och skarvar är svårberäknade och många glömmer att räkna med täckskivor och kakel vilket resulterar i att  bänkskivan antingen blir för kort, för smal eller både ock. Bänkskivan är i de flesta fall måttbeställd och beroende på material så kan ett fel här bli både tidsödande och dyrt. Det här har varit ett så vanligt misstag att vi på Elgiganten valt att hjälpa kunderna med just det här momentet genom att införa en kontrollinstans som kontrollerar bänkmåtten för varje enskild kund, avslutar Fooladi.

Saken er skrevet for Elkjøp av nyhetsbyrået Newswire, journalist Kjell M. Kaasa.