Lilly får europeiskt godkännande för Bydureon – den första typ 2-diabetesbehandlingen som tas en gång i veckan

Europeiska kommissionen har idag godkänt Bydureon (exenatid) för behandling av typ 2-diabetes. Godkännandet av Bydureon innebär ett genombrott i diabetesbehandlingen. Det är den första och enda behandlingen vid typ 2-diabetes som bara behöver tas en gång per vecka för blodsockerkontroll.

– Diabetes är en global folksjukdom och behovet av nya innovativa behandlingar är stort. Bydureon är den första behandlingen vid typ 2-diabetes om endast behöver tas en gång i veckan för att ge blodsockerkontroll. Det förenklar vardagen för dem med diabetes och ger också bättre kontroll av blodsockret, säger Åke Sjöholm, professor vid Karolinska Institutet och överläkare vid Diabetescentrum på Södersjukhuset i Stockholm.

Bydureon ger naturlig blodsockerkontroll
Över 300 000 svenskar har typ 2-diabetes, en allvarlig sjukdom som påverkar hälsan och livskvaliteten. Bydureon som tas en gång per vecka hjälper kroppen att själv aktivera sin naturliga blodsockerkontroll – precis när det behövs. I studieprogrammet DURATION där man har jämfört effekt och säkerhet med andra behandlingar vid typ 2-diabetes hos vuxna visar Bydureon en signifikant bättre blodsockerkontroll jämfört med flertalet andra behandlingar och reducerar HbA1c mer. Bydureon minskar HbA1c med upp till 1,9 procent efter 6 månader. Bydureon ger också viktnedgång hos de flesta patienter.1-4

Fakta om Bydureon
Bydureon (exenatid) är en så kallad GLP-1-analog som stimulerar bukspottkörteln att frisätta mer insulin när blodsockret är för högt, men inte när det är normalt. Den hämmar dessutom glukagoninsöndringen, vilket gör att glukosproduktionen från levern minskar. Även denna effekt är glukosberoende vilket avsevärt minskar risken för så kallade ”känningar” (lågt blodsocker). Bydureon bidrar också till en ökad mättnadskänsla och en långsammare tömning av magsäcken. Detta gör att man äter mindre vilket har en gynnsam effekt på kroppsvikten.

Bydureon är en injektionsbehandling för vuxna med typ 2-diabetes. Behandlingen utförs av patienten själv. Den kan ske oberoende av måltid och kräver ingen dostitrering. Bydureon ges i kombination med tablettbehandling.

Bydureon är en långtidsverkande version av Byetta som har varit godkänt för behandling av typ 2-diabetes i Sverige sedan 2007. Byetta tas två gånger per dag.

Referenser

1. Drucker DJ, Buse JB, Taylor K, et al. Exenatide once weekly versus twice daily for the treatment of type 2 diabetes: A randomised, open-label, non-inferiority study. Lancet. 2008;372:1240-1250.

2. Bergenstal RM, Wysham C, MacConell L, et al. Efficacy and safety of exenatide once weekly versus sitagliptin or pioglitazone as an adjunct to metformin for treatment of type 2 diabetes (DURATION-2): A randomised trial. Lancet. 2010;376:431-439.

3. Diamant M, Gaal L, Stranks S., et al. Once weekly exenatide compared with insulin glargine titrated to target in patients with type 2 diabetes (DURATION-3): An open-label randomised trial. Lancet. 2010;375:2234-2243.

4. Blevins T, Pullman J, Malloy J, et al. DURATION-5: Exenatide once weekly resulted in significantly greater improvement in glycemic control with less nausea than exenatide twice daily in patients with type 2 diabetes. ADA 2010.

För ytterligare information:
Cecilia Björkman, Kommunikationschef, Eli Lilly, tel: 070-609 88 36, e-mail: bjorkmance@lilly.com

Om Lilly Diabetes
Lilly har i snart 90 år satsat på att hjälpa patienter med diabetes och har kontinuerligt utvecklat innovativa behandlingsmetoder för läkare och patienter. Eli Lilly & Company har stått bakom en rad betydande framsteg inom diabetesbehandlingen. Lilly introducerade 1923 det första insulinet liksom den första GLP-1-analogen under 2000-talet.

• bydureon
  • typ 2