Framtidens lekplatser kombinerar lek och lärande

I vårt digitala samhälle görs allt mer via en skärm. Allt från att beställa mat och shoppa till att leka och umgås. Lekplats- och parkutrustningsföretaget Lappset vill få fler barn att röra sig mer utomhus.

– I Storbritannien tillbringar tre av fyra barn mindre tid utomhus än fängelsefångar, säger Rob Tuitert, Product designer of interactive playground Equipment på Yalp i Nederländerna.

Under Elmia Park har Lappset tre kortseminarier där Rob Tuitert pratar om interaktiva lekplatser. Yalp och Lappset vill skapa en värld där utomhuslek och dator- och mobilspel kombineras.

– I dag tillbringar många barn tid inomhus, de spelar spel via datorn och mobilen och är inte ute särskilt mycket. Vi vill ta det bästa av spelvärlden och kombinera det med utomhuslek. Barn ska leka tillsammans, inte enbart via en skärm, säger Rob Tuitert.

På mässan visar Lappset flera interaktiva produkter, exempelvis bollväggen Sutu och det nytänkande och interaktiva spelet Memo. De interaktiva lekplatserna innebär inte enbart nöje utan de kan även användas i undervisande syfte. Memo erbjuder både spel med mycket rörelse men också digitalt lärande och läxförhör.

Elmia Park arrangeras den 26-28 september i Jönköping.