Alstor 840 Pro är företagets första maskin med hydrostattransmission. Foto: Elmia AB

Hydrostat på ny Alstor

För första gången utrustas Alstors små, smidiga skotare med hydrostattransmission och låsbar differential fram och bak. En motoruppgradering som ska leda till jämn och stark drivning även på låga varv. Modellen heter 840 Pro och premiärvisas på Elmia Wood.

– Våra åttahjuliga miniskotare är till för den självverksamma skogsägaren. Men vi ser också att entreprenörer kompletterar sin maskinpark med våra små maskiner. För mindre objekt, känsliga marker och liknande, berättar Gösta Gustafsson, säljare på Alstor.

Uppgraderingen till 840 Pro innebär inte bara den viktiga motornyheten, även chassi och kran har uppgraderats.

– Lastkapaciteten är tre ton, det är en ökning med ungefär 500 kg jämfört med föregångaren. Kranen är i standardutförande 5 meter med svängdämpad grip.

För den som önskar kan 840 Pro även kombiutrustas med skördaraggregat.