Bison 1000 Kombi är miniskördare/-skotare som kommer med hydrauliskt midjelås för bästa stabilitet. Foto: Elmia AB

Stabil minikombi med hydrauliskt midjelås

Maskin- och vagntillverkarna Kranman från västsvenska Bullaren lanserar en helt ny miniskördare för den självverksamma skogsägaren. Bison 1000 Kombi kommer bland annat med ett hydrauliskt midjelås för bästa stabilitet i avverkningsläget.

–Vi vill skapa goda egenskaper både vid skotning och avverkning. Bland annat har Bison 1000 kombi en nyutvecklad kran på 5 meter. Vid skördarläge kan den flyttas bak 40 cm för att öka räckvidden bakom maskinen, berättar Björn Blixt, säljare på Kranman.

Bakänden på vagnen går att demontera för att öka sikten och smidigheten.
– Sedan har vi försett maskinen med hydrauliskt midjelås samt en specialanpassad motvikt för ökad stabilitet i avverkningsläget. På så sätt slipper föraren att använda stödben.

Chassit är helgalvat och markfri gång uppgår till 35 cm.

Diffspärrad ATV-vagn

Kranman var först i världen med produktion av hydrauliska griplastare för fyrhjulingar. I montern på Elmia Wood tar man ytterligare viktiga steg med tillbehör för ATV.

– Vår nya griplastarvagn T2000ex har ett nytt kraftigt dubbelväggschassi med starkare ramstyrning och hydraulisk flyttbar boggi på hela 56 cm. Det gör att du kan justera kultrycket på fyrhjulingen. Mycket användbart, säger Björn Blixt.

En annan produktutveckling är Flexodrive X drivsystem:

– Maskinen är diffspärrad på alla växlar, vilket är helt unikt för den här typen av vagnar.

Kranen på vagnen är valbar, t ex går den att få med M36 proffskran med 4,6 meters räckvidd.