Sågspånen flyger och skämten haglar när Champs of Logging säkerhetsshowar på Elmia Wood. Foto: Elmia AB

Skrattfest när Champs of Logging säkerhetsshowar

Champs of Loggings tävlingar och shower har blivit något av en tradition på Elmia Wood. Genom tävlingsmomenten ska åskådarleden inspireras till säkert arbete med motorsågen.

Med Norden som arbetsfält bedriver Champs of Logging utbildningar, utför fällningsuppdrag, arboristtjänster och anordnar kurser för motorsågs- och röjsågskörkort med mera.

– Sedan arrangerar vi tävlingar som en del av vår verksamhet också. Vi har medverkat på Elmia Wood sedan 2005 och det är härligt att möta Elmiabesökarna igen, säger Christer Stolt på Champs of Logging.

Tävlingarna inleds med att varje deltagare får en ny motorsåg, med ny kedja och nytt svärd.

– Fast vi har varit lite taskiga och slöat till kedjan ordentligt. Så det första tävlingsmomentet är att skärpa kedjan. Därefter ska de använda motorsågen i allt från precisionskapning och björksly-i-spänn-beräkning till fällning med beräkning av fallpunkt och liknande. Tävlingarna sker i publikvänliga utslagningsheat. Välkomna att heja och inspireras, säger Christer Stolt.