Pressinbjudan: Träffa ridsportseliten och morgondagens stjärnor på Elmia

Den 25–29 oktober är det dags för Elmia Scandinavian Horse Show. Här samlas Sveriges ryttarelit och morgondagens stjärnor för att göra upp om pallplaceringar och höga vinstsummor. Evenemanget innebär hoppning och dressyr i världsklass, sprakande shower och mässa i en internationell miljö i Jönköping.

Under fem dagar hålls tävlingsklasser i alla nivåer, från spännande unghästklasser i dressyr och hoppning med några av Sveriges mest framstående unghästar till den rafflande tävlingen Volkswagen Grand Prix i samarbete med Volkswagen, Länsförsäkringar och Agria. Med över en halv miljon i vinstsummor avgörs tävlingen på söndagen inramad av showinslag tillsammans med konferencier Stefan Fur som assisteras av ingen mindre än komikern Stefan Odelberg.

Elmia Scandinavian Horse Show storsatsar på årets showinslag med bland andra världsstjärnan Tobbe Larsson och hans hästar som visar frihetsdressyr. Dressyrlegendaren Jan Brink håller en unghästclinic med några av landets mest lovande hästar och unga ryttare på torsdagskvällen. Under fredag kväll är det dags för OS- och EM-medaljören Peder Fredricsons och världsryttaren Henrik von Eckermanns unika clinic.

Landets mest framgångsrika hopphästauktion
Swedish Select Horse Sales – Sveriges mest framgångsrika hopphästauktion äger rum på Elmia under lördag kväll. Här går morgondagens stjärnhästar under klubban inför publiken på läktarna.

Utöver alla tävlingar och showinslag finns också över 100 utställare på plats som erbjuder ett brett sortiment för den ridsportsintresserade.

Världspremiär på Elmia
I samband med Elmia Scandinavian Horse Show pågår evenemanget Elmia Icelandic Power Show den 27-29 oktober. För första gången någonsin arrangeras inomhustävlingar för islandshästar på en 250 meters ovalbana. Utöver tävlingarna innehåller Elmia Icelandic Power Show även mässa, show och clinics.

Pressträff
På pressträffen torsdag den 26 oktober kl. 17.00 i Lobby Syd deltar några av hopp- och dressyrelitryttarna, bland annat Peder Fredricson, Jan Brink, Henrik von Eckermann, Erika Lickhammer och Jens Wickström, men även representanter inför lördagens auktion. Efter pressträffen finns det möjlighet för enskilda intervjuer med ryttarna.

Klicka här för att se programmet i sin helhet
Ackreditera dig till Elmia Scandinavian Horse Show här.

Skriv i meddelanderaden om du kommer på pressträffen och meddela eventuella allergier. Har du redan ackrediterat dig mejla gärna josefine.christiansson@elmia.se om du kommer medverka på pressträffen.

Välkommen till Elmia i Jönköping!