Foto: Sofie Lahtinen Carlsson

Stjärnglans när islandshästarna intog Elmia

Fredag till söndag samlades världselit, utmanare, unga hästar och unga ryttare på Elmia i Jönköping när det var dags för andra upplagan av Elmia Icelandic Power Show. Det var starka startfält med många tunga namn på plats som tävlade om ära och prispengar. Utöver tävlingar i hög klass bjöds publiken på clinics, show och föreläsningar.

Det var härlig stämning i arenan när söndagens A-finaler avgjordes. I klasserna T1, T2, V1, och F1 fick de segrande ekipagen förutom ära, segertäcke, och prisrosett ta emot en prischeck på 20 000 kr. Även andra- och tredjeplacerade i dessa klasser vann prispengar, 10 000 respektive 5 000. Vinnaren i klassen V1 blev danska landslagsryttaren Steffi Svendsen med Sjóli von Teland på 7,60 poäng. Klassen T2 Tölt vanns av lokala ryttaren Anna Funni Jonasson med hästen Garri Frá Fitjum som belönades med 7,92 poäng.

-Det känns jättefantastiskt att tävla för sin hemmaklubb på hemmabanan inomhus med utomhusmaterial som håller internationellt mått och dessutom har world-rankingstatus. Min häst har två rävar bakom öronen, när han tävlar inomhus så växer han med musiken så han gör programmet nästan själv, det är en fantastisk känsla, säger segraren Anna Funni Jonasson.

Helgens Feather Prize gick till Johann Runar Skualson som också vann T1 Tölt tillsammans med hästen Finnbogi frá Minn-Reykjam på 8,83 poäng. Feather Prize delas ut till den ryttare som utmärkt sig för mjuk och harmonisk ridning. Klassen höll mästerskapsstandard, tre av ryttarna i A-finalen fick mer än 8 poäng.

Liksom förra året var det landslagsryttaren Casper Hegardt och Oddi från Skeppargården som tog hem segern i F1 femgång med poängen 7,71.

-Min häst är fantastik, det är en dröm att träna en sådan här häst. Själva ritten var bra, det har varit en lång säsong så det var inte helt lätt, han känns lite trött så nu får han åka hem och vila lite. Elmia är helt perfekt, jag var här förra året också och det är helt fantastiskt att vi islandshästar för vara med i resten av hästsverige, säger Caspar Hegardt

Det var världspremiär för klassen Icelandic Future Stars där fem- och sexåriga hästar visade gångarterna skritt, trav, tölt, ökad tölt samt galopp. Bästa hästen bland femåringarna blev Völur f. Gedehøjgård som visades av Søren Madsen och bästa sexåriga häst blev Midas fra Jelshøjen tillsammans med Steffi Svendsen.

Under helgen hölls flera clinics, bland annat av världsstjärnan Magnús Skulason. Han hade med sig 19-åriga hästen Hraunar frá Efri-Raudalaek och berättade sina tankar om hästens hållbarhet. Magnús delade med sig av flera handfasta tips om vad man kan tänka på för att få sin häst att hålla länge. Det hölls föreläsningar och under hingstshowen blev hingsten Tristan frá Hásaeti framröstad till bästa hingst av en entusiastisk publik.

-Vi är mycket nöjda evenemanget och det har varit ännu bättre än första året. Vi hoppas att det kan återkomma då vi ser att det finns saker vi vill förbättra. Överlag är vi mycket nöjda, det har varit fantastiskt att ha så mycket publik här, säger Rebecka Benje

-Det har varit en härlig helg, fantastiskt kul att höra alla lovord om evenemanget. Det här är något unikt som vi är otroligt glada att kunna erbjuda, tre stora discipliner under samma tak, säger Carolina Axelsson, projektledare för Elmia Icelandic Power Show och Elmia Scandinavian Horse Show.

Elmia Icelandic Power Show arrangerades under helgen den 12-14 oktober samtidigt som Elmia Scandinavian Horse Show med stora nationella tävlingar i hoppning och dressyr.

Se alla resultat från Elmia Icelandic Power Show på isresultat.se