Kraftringens Turbinen - ett säkert och klimatsmart datacenter byggt av ENACO Sverige AB

Kraftringen inviger nytt ENACO-datacenter i Lund

Fredagen den 16 november 2018 invigde Kraftringen det nya datacentret Turbinen. Namnet kommer av placeringen i en före detta turbinhall på värmeverket Gunnesbo i västra delarna av Lund.

Liksom sin föregångare kommer datacentret att generera värme men i den nya hallen kan den återvinnas och användas i fjärrvärmenätet. Turbinen blir alltså både ett säkert och klimatsmart datacenter.

ENACO's VD/CEO Thomas Lundin berättade för ett drygt hundratal närvarande gäster hur datacentret designats och byggts. Han berättade också hur trenden i samhället mot att allt blir uppkopplat ökar behovet av att hantera och lagra data på säkert sätt. Datacenterbranschen förväntas tredubblas fram till 2025 vilket ställer krav både på organisationers integritet och effektiv energianvändning, ett fokusområde för ENACO.

- Istället för att riva ner och bygga nytt nyttjar vi byggnaden där det tidigare har stått en stor gasturbin till att skapa ett nytt modernt datacenter, det är ett lysande exempel på hur dåtid möter framtid, berättade Thomas Lindsjö chef för datakommunikation på Kraftringen.

- För oss är det viktigt att leva som vi lär. Därför ställer vi höga krav på Turbinen, vilket bland annat innebär att vi kommer kunna återanvända den värme som genereras när datacentrat är fullt utbyggt och hela Turbinen drivs av helt förnybar el, delvis lokalt genererad av solcellerna uppe på taket, sade Sezgin Kadir vd och koncernchef för Kraftringen.

Efter alla presentationer under invigningsceremonin visade ENACO's Tommy Ramsby och Fredrik Nordahl gästerna runt i det nya datacentret.

Fakta:

• Datacentret drivs helt av förnybar el och är förberett för värmeåtervinning.
  • 36 rack (första etappen), max 170 rack vid total utbyggnad
  • Gasturbinen sattes i drift 16 december 1991 och kördes sista gången mars 2015. Totalt har den haft 68 329 drifttimmar. Med hjälp av en avgaspanna kunde den vid full drift leverera 22 MW el och 47 MW fjärrvärme vilket motsvarade ca 10-12 000 villor.
  • ENACO Sverige AB garanterar driften i hallen genom jouravtal 24/7/365 och tillhandahåller larm, övervakning och förebyggande underhåll. I avtalet ingår även en Site Manager vid behov.

Kontakta ENACO så berättar vi hur vi på några månader hjälpte ett annat svenskt datacenter att spara nästan 30% på energinotan!