Ängelholm är en av Sveriges mest attraktiva boendekommuner

Idag presenterade tidningen Fokus idag sin årliga ranking över kommuner, BästAttBo. För andra året i råd hamnar Ängelholms kommun på andra plats bland kommuner i samma storlek.

Kommunalrådet Lars Nyander (S) och oppositionsrådet Robin Holmberg (M) var på plats och tog emot ett hedervärt diplom.

- Nu får vi bekräftat ännu en gång att Ängelholm står för livskvalitet. Att vara en av vinnarna i rankingen av bästa boendekommunen i år igen är en bekräftelse på detta. Dessutom är det särskilt roligt att skörda framgången i år när vi firar Ängelholms 500-årsjubileum. Det sätter extra guldkant på festligheterna, säger Lars Nyander (S).

- Att Ängelholm är en attraktiv kommun vet vi som bor här. Nu bekräftas det genom ytterligare en framskjuten position i Fokus rankning av Sveriges bästa boendekommuner vilket är mycket glädjande, säger Robin Holmberg (M), oppositionsråd.

Ängelholm behåller alltså sin topplacering från fjolåret. Varbergs kommun landar liksom förra året på första plats och på tredjeplats hamnar Alingsås. Ängelholms kommun rankas inom gruppen landsbyggdkommuner. Där återfinns kommuner med en befolkningstäthet på 5 invånare per kvadratkilometer, men inte fler än 25 000 invånare i största orten, hamnar.

Det är elfte gången som tidningen Fokus tillsammans med Handelshögskolan i Jönköping rankar Sveriges 290 kommuner utifrån var det är bäst att bo. Totalt vägs cirka 50 olika variabler in och dessa fördelas sen i fyra kategorier: att vara ung, att vara äldre, att ha familj och att arbeta. Rankingen är indelad i Storstad, stad, landsbygd och glesbygdskommuner.

För ytterligare information och kommentarer

Lars Nyander (S)

Kommunstyrelsens ordförande

Robin Holmberg (M)