Ängelholm fortsätter att växa!

Den senaste befolkningsstatistiken från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar att Ängelholm fortsätter växa och under juli månad passerat 41 000 invånare.

Totalt ökade folkmängden i Ängelholm med 102 invånare under juli månad, vilket gör att det nu finns 41 091 ängelholmare. Det är 359 fler än vid årsskiftet. Orsaken till ökningen är framförallt att betydligt fler väljer att flyttar till Ängelholm, än att flyttar härifrån. Hittills har det under året flyttat in 1 163 personer medan 907 har lämnat för en annan kommun.

Kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (S) gläds över befolkningsutvecklingen

- Fantastiskt kul att Ängelholm fortsätter växa och vara en attraktiv kommun! Två år i rad har vi tagit en andraplats i tidningen Fokus ranking, Bäst att bo, och vi ser tydligt att allt fler väljer Ängelholm som sitt hem.

Ängelholms kommun har som mål att befolkningen ska öka med 1% per år, något som tidigare varit svårt att uppnå men som nu ser ut att kunna klaras för andra året i rad.

- Att vi nu för andra året i rad ser ut att klara 1% -målet visar att vi är på rätt väg med vårt arbete att utveckla Ängelholm och skapa en levande och attraktiv kommun, säger Lars Nyander.

Det är inte bara inflyttning utan även en högre invandring än utvandring som bidrar till en ökad folkmängd i Ängelholms kommun. Totalt har 119 fler personer invandrat än utvandrat från Ängelholm under 2016. När det gäller antal födda så föds det något färre än vad som avlider. Födelseöverskottet för Ängelholm är -13 personer under 2016. Under 2015 ökade folkmängden med 503 personer i Ängelholms kommun.

Siffrorna ovan gäller folkmängd vid siste juli 2016. Det är de senaste siffrorna som finns tillgängliga från SCB som presenterar befolkningsstatistik med en månads eftersläp.

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se