​Ängelholm klättrar rejält i ranking om företagsklimat

Ängelholms kommun klättrar 11 placeringar och närmar sig toppen i Svenskt Näringslivs årliga ranking av svenska kommuners företagsklimat. Det är främst insatser kring myndighetsutövning, service, attityder och dialog som gett ett positivt resultat i årets undersökning

I dag släppte Svenskt Näringsliv sin årliga ranking av det lokala företagsklimatet i Sverige. Syftet med rankingen är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. I rankingen höjer Ängelholms kommun sin snittpoäng från i fjol och klättrar 11 placeringar till plats 21.

– Resultatet är ett kvitto för att Ängelholm är en bra plats att driva företag i. Vi är många som arbetar hårt för att stödja både befintliga företag och ge service till företag som vill etablera sig i kommunen och det får vi många positiva bekräftelser på, säger Lars Nyander, kommunalråd i Ängelholms kommun.

– Nu kan vi se resultatet av de förbättringar vi har arbetat med under de senaste åren och vi har börjat skörda frukten av den företagsklimatgrupp som bildades för snart två år sen. Genom den samordnar vi arbetet med de kommunala aktiviteter som gynnar näringslivet, säger Pernilla Fahlstedt, Miljö- och byggchef och som ansvarar för kommunens företagsklimatgrupp.

Ett annat gott exempel är kommunens företagslots, en kostnadsfri service som samordnar och förenklar företagens kontakter med kommunen. Dessutom har man satsat allt mer på digitalisering för att göra det smidigare för företag.

I Svenskt Näringslivs undersökning är det företagare själva som tycker till om kommunen genom en enkät som genomfördes under perioden januari-april i år. Årligen är det cirka 31 000 företagare som ger sin syn på företagsklimatet i kommunen där de verkar. I Skåne svarar ca 4 000 företagare på enkäten och för Ängelholms räkning bygger resultatet vanligtvis på svar från ca 150-160 företagare. Enkätundersökningen ligger till grund för två tredjedelar av det totala resultatet

– Det är glädjande att se att de insatser som gjorts kring myndighetsutövning, service, attityder och dialog gett ett positivt resultat i årets undersökning. Jag är övertygad om att vi hittat rätt arbetsmodell och att våra gemensamma strävanden för ett av landets 10 bästa företagsklimat kommer att fortsätta att ge resultat, säger Andreas Jarud, Vd Ängelholms Näringsliv AB

Den resterande tredjedelen är statistik som årligen tas fram av SCB. De siffrorna visar bland annat att andelen företagare i Ängelholm är högre än någonsin tidigare.

– De är inte bara vi som förbättrar oss, utan resultaten blir generellt bättre i hela landet. Det ställer högre krav på oss om vi vill tillhöra toppen och vi ska arbeta hårt för att nå ännu högre nästa år, säger Pernilla Fahlstedt.