Ängelholm värdkommun för nytt samordningsförbund

Kommunstyrelsen i Ängelholm beslutade idag att tillsammans med kommunerna Örkelljunga, Båstad, Perstorp och Klippan samt Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Skåne bilda FINSAM, ett så kallat finansiellt samordningsförbund. Syftet är att bättre kunna samordna rehabilitering till vuxna som står utanför arbetsmarknaden och ge människor bättre möjligheter att kunna få ett jobb. Ängelholms kommun kommer att fungera som värdkommun för FINSAM.

- Det är ett viktigt samarbete som nu kan komma igång. Vi kan åstadkomma betydligt mer genom ett samlat arbete för att ge våra medborgare rätt stöd och rehabilitering för att komma in på arbetsmarknaden, säger Lars Nyander kommunstyrelsens ordförande (S).

Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser, i dagligt tal FINSAM, gör det möjligt för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommun och region att samverka finansiellt inom välfärds- och rehabiliteringsområdet. Genom samverkan i ett samordningsförbund kan parterna utveckla det gemensamma ansvarstagandet och därmed välfärds- och rehabiliteringsarbetet.

Samordningsförbundens uppgift är i första hand att verka för att medborgare ska få stöd och rehabilitering som ger dem möjlighet att försörja sig själva. På individnivå verkar samordningsförbundet genom att finansiera insatser som bedrivs av de samverkande parterna. Insatserna syftar ofta till att samlokalisera, utveckla gemensamma metoder och individanpassa insatser så att man når en ökad effektivitet.

Lars Nyander (S)
Kommunstyrelsens ordförande