Beslut som fattats av kommunstyrelsen 14 december 2016

Fler bostäder till nyanlända behövs under 2017

På grund av ny lagstiftning om kommunernas ansvar för bosättning av nyanlända och förslag på nytt ersättningssystem för ensamkommande barn och unga, ökar behovet av bostäder och stödboenden i Ängelholms kommun mer än vad som beräknats. Kommunen har i år lyckats skapa boende för de 98 personer som kommit till Ängelholm. 2017 kommer ytterligare 171 personer att anvisas till kommunen. För att kunna erbjuda alla tillfälligt boende vid ankomsten till Ängelholm, krävs en kombination av olika boendelösningar.

Kommunstyrelsen har därför antagit en plan för att kunna skapa fler olika bostadsformer. Det handlar bland annat om att hyresrätter från privata fastighetsägare, inköp av bostadsrätter samt att bygga ett antal så kallat ”Compact living”- bostäder och tillfälliga paviljonger. Ängelholms kommun ska också arbeta för att uppmuntra till fler privata uthyrningar av bostäder till nyanlända samt att rekrytera fler familjehem för att ge hem till ensamkommande flytkingbarn.

För mer information, kontakta:

Jonas Trulsson, planeringschef Lärande och familj, tel 0431-468489

Projekt Måltidsvän ska ge äldre bättre måltidsupplevelse

Nu ska äldre i Ängelholm få möjlighet att få en ”Måltidsvän”. Måltidsvän är en förebyggande satsning som motverkar ensamhet, isolering och undernäring.

Måltiden har en central betydelse för alla människor. Många äldre lever ensamma och måltidsupplevelsen blir för många inte densamma i ensamhet. Det gör också att många äldre inte äter tillräckligt. Mot den bakgrunden föreslås inrättandet av konceptet Måltidsvän som projekt under 2017. Idén kommer från Danmark, där man i undersökningar kunnat påvisa positiva effekter på äldres hälsa, både den fysiska och psykiska.

Måltidsvän i Ängelholm ska ses som en form av förebyggande insats som kan minska framtida hjälpbehov för äldre, vilket kan spara både mänskligt lidande och ekonomiska resurser. I Sverige har bland annat Kävlinge kommun infört konceptet.

Måltidsvän införs som ett projekt under 2017 för att därefter utvärderas. Projektet knyts till Träffpunkterna där man redan idag samarbetar med volontärer.

För mer information:

Susann Pettersson, chef huvuduppdrag Hälsa, tel 0431 46 89 30

Torghandeln åter på Stortorget efter nyår

Efter att 500-årsjubileet avslutats vid nyåret, kommer torghandeln åter att finnas på Stortorget längs Järnvägsgatan. Kommunstyrelsen beslutade också att torghandeln kan flyttas till Rönnegatan och Tingstorget vid större evenemang på torget. Vidare beslutades att tillåta matvagnar, med bygglov, på torgets norra sida. Men liksom för torghandeln kan även dessa flyttas i samband med olika event. Sommartid kommer uteserveringar finnas på torget. Kommunstyrelsen gav också huvuduppdrag Samhälle i uppdrag att se över torgtaxan för 2018 samt att undersöka möjligheterna att skapa fasta torgplatser och matinrättningar istället för vagnar och egna stånd.

För mer information, kontakta:

Ann-Kristin Wiinberg, trafikingenjör, tel 0431-87000.