Fortsatt goda betyg för Ängelholm i årlig medborgarenkät

Fortsatt goda betyg för Ängelholm i årlig medborgarenkät

Jag kan starkt rekommendera vänner och bekanta att flytta till Ängelholm. Det påståendet ställer sig 63% av Ängelholmarna bakom enligt årets medborgarundersökning.

- Vi har under flera år haft en topplacering när tidningen Fokus rankat vilka av Sveriges kommuner där det är bäst att bo. Medborgarenkäten förstärker den bilden och visar tydligt att Ängelholmarna trivs och är stolta över sitt Ängelholm, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (S).

Årets medborgarenkät visar att Ängelholm åter får ett högre betyg än genomsnittskommunen när medborgarna tycker till. Statistiska Centralbyrån (SCB), som är de som genomför undersökningen, sammanfattar ett betygsindex över hur Ängelholmarna bedömer Ängelholm som plats att bo och leva på i en skala från 0-100. Ängelholm får betyget 68 av våra medborgare medan genomsnittet för de 133 kommuner som deltagit i undersökningen är 60.

Enkäten har gått ut till 1200 ängelholmare mellan 18-84 år som fått tycka till om Ängelholm under våren. Årets svarsfrekvens låg på cirka 50%. Enkäten innehåller 75 frågor som varje person får besvara. Svaren vägs sedan samman till betyg inom tre olika kategorier. Kategorierna bedömer:

• Ängelholm som plats att bo och leva på.
  • Kommunens verksamheter.
  • Inflytandet på kommunens verksamhet och kommunala beslut.

De områden som visar på störst förändring sedan 2015 års undersökning är framförallt inom kategorin inflytande. Resultatet visar på ett ökat förtroende för Ängelholms kommun och att Ängelholmare upplever bättre möjligheter till att kunna påverka kommunens verksamheter och kommunala beslut.

- Jag ser väldigt positivt på att vi fortsätter att öka inom förtroende och möjlighet till påverkan. Sedan 2015 har vi både en ny tjänstepersons- och politiska organisation där fokus ligger på att ge bättre service och involvera medborgarna i högre utsträckning. Bland annat har våra beredningar aktivt jobbat med att vara ute och genomföra medborgardialog, berättar Lars Nyander.

Det område som tydligast visar en försämring från 2015 års medborgarenkät är den upplevda tryggheten.

- Att Ängelholmare känner sig allt mindre trygga är något som vi tar på stort allvar. Exempelvis skrev vi här om veckan under en överenskommelse med lokalpolisen där vi gemensamt ska arbeta för att öka säkerheten och tryggheten för alla i Ängelholms kommun, berättar Lars Nyander.

Ängelholms kommun deltar sedan 2014 årligen i Statistiska Centralbyråns medborgarenkät.

Lars Nyander (S)

Kommunstyrelsens ordförande

Ängelholms kommun

Dag Lanneskog