Ny översiktsplan för Ängelholm antagen

På kommunfullmäktiges möte under måndagen 2017-08-28, togs beslutet att anta kommunens nya översiktsplan.

Den nya översiktsplanen beskriver kommunens utveckling till 2035. Översiktsplanen utgör ett strategiskt dokument, en vision över den framtida utvecklingen av den fysiska miljön i Ängelholms kommun.

Översiktsplanen utgår ifrån de tre hållbarhetsaspekterna: den ekonomiska, den ekologiska och den sociala aspekten. I översiktsplanen tydliggörs även nationella och regionala mål samt kommunens samarbete med Region Skåne och Familjen Helsingborg.

- Äntligen har vi rott i land den nya översiktsplanen. Genom den har vi nu påverkat den framtida inriktningen för Ängelholms utveckling. Ängelholm ska vara en attraktiv kommun för boende, företag och besökare, säger Lars Nyander (S), kommunstyrelsens ordförande.

Arbetet med översiktsplanen startade år 2011 och arbetet har grundats på en öppen process med en aktiv dialog med kommunala förvaltningar, organisationer, byalag, föreningar, näringsliv, skola, myndigheter och allmänhet.

- Det har tagit tid, det är inget vi vill förringa. I den nu antagna översiktsplanen är vi överens om det mesta. Översiktsplanen tar höjd inför framtiden och vi vill att en långsiktig helhetssyn ska genomsyra planeringen, säger Lars Nyander (S).

Varje kommun ska ha en aktuell översiktsplan, som omfattar hela kommunen. Översiktsplanen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön. Planen ska ge vägledning för beslut om hur mark- och vattenområden ska användas och hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras.

Läs hela Översiktsplan 2035 på www.engelholm.se/op2035

Lars Nyander