Vi planterar ett träd för barns rätt och lika värde

Kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (s) och förskolebarn från VillUt Förskola planterar och inviger Barnens Träd på onsdag den 23 maj klockan 13.00 i Järnvägsparken.

Ett Barnens Träd har planterats på flera ställen runt om i Sverige på initiativ av föreningen med samma namn. Föreningen leds av Jonas Paulman. Jonas cyklar, paddlar och springer landet runt för att sprida egna erfarenheter av att växa upp under tuffa förhållanden.

FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen, innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. Barnkonventionen syftar till att ge barn oavsett bakgrund rätt att behandlas med respekt och att få komma till tals. Bland annat ska barnets bästa komma i främsta rummet.

- Vi ser det som en självklarhet och definitivt en skyldighet att vi som kommun tar tillvara barnens åsikter och rättigheter i det vardagliga arbetet i våra verksamheter. Det träd som vi nu planterar tillsammans med föreningen Barnens Träd vill jag ska påminna oss om att alla barn har samma rätt och lika värde, säger Lars Nyander (s), kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm.

Var: Järnvägsparken i Ängelholm

När: Onsdagen den 23 maj klockan 13.00