Elpriset följer oljepriset uppåt

Just nu finns det inget som påverkar priset på el mer än priset på olja. Det betyder att händelser i Mellanöstern, Venezuela och Afrika avgör vad du betalar för din elförbrukning.

Inte ens vårflod och höga vattenflöden i flera delar av Norden, som vanligvis leder till lägre elpriser, har lyckats motverka effekten av stigande oljepris. Elpriset har följt med uppåt.

Därmed är det slut på årets bottenprisrekord. I maj hamnade elpriset i Sverige på ca 22 öre/kWh. Det är visserligen lägre än snittpriset för maj månad under de senaste 14 åren, men högre än maj förra året. Majpriset 2015 var det lägsta sedan 2007 i Sverige.

Resurssituationen, alltså tillgången på vatten för vattenkraftsproducenterna, är något sämre än vad vi har sett under de senaste åren och därför håller sig priserna något högre i år.

Förväntningen på marknaden är att priserna ligger kvar på samma nivå året ut, med möjlighet till något lägre priser i sommar. Både spotpriset och framtidspriserna har gått upp något under den senaste månaden på grund av högre olje- och kolpris.

Stigande oljepriser ger stigande elpriser
Olja och el är båda energi, men i övrigt har de inte mycket gemensamt. Ändå ser vi en stor samvariation mellan oljepriser och elpriser. Årets lägsta elpriser registrerades i februari. Detsamma gällde oljepriset. Lägsta dygnspris på el i år noterades den 7 februari, med 14 öre/kWh i snitt för Norden. Knappt två veckor innan bottnade oljepriset med 27 dollar. Sedan dess har både olje- och elpriset sett en stigande trend.

Vanligtvis är det temperatur och nederbörd som i hög grad styr det nordiska elpriset. Men överföringskablar till utlandet gör att även elpriset i Nederländerna och Tyskland spelar in. Mycket av elproduktionen i Europa bygger på kolkraft och därmed har råvarupriserna stor betydelse för den europeiska prisnivån på el. Oljepriset påverkar kolpriset. Därför kan vi säga att OPEC på många sätt medverkar till att bestämma nivån på elpriset i Norden.

Just nu är det mycket fokus på oljepriset som ligger på runt 50 dollar fatet. Både inhemska och utländska analytiker förväntar sig priser på upp mot 60–70 dollar under årets lopp, men många faktorer kan bidra till att oljepriset istället faller under de kommande månaderna.

Om oljepriset stiger till 70 dollar, är risken stor att vi kommer att se högre elpriser. Men vått och milt väder under hösten kan även pressa ner elpriset.