Elpriset rasade i februari

Elpriset rasade i februari

Mildväder, mycket vatten i magasinen och hög produktion av vindkraft ledde till att elpriset föll kraftigt i februari.

Det rörliga priset på el i Norden föll med hela 33 procent från januari till februari och slutade på € 19,94 per MWh. Av huvudstäderna på den nordiska elmarknaden noterade Oslo lägst pris med € 19,19 per MWh, tätt följt av Köpenhamn och Stockholm med € 19,33 respektive € 19,45 per MWh. Trots ett fall på 31 procent från januari till februari, hamnade Helsingfors som vanligt överst på prislistan med € 26,09 per MWh.

Årets februaripris var runt häflten av vad det har varit i februari under de senaste 15 åren. Vi måste gå tillbaka ända till 2002 för att hitta lägre priser för årets andra månad.

I motsats till januari fanns det under februari inga perioder av sträng kyla. Därmed höll sig priset historiskt lågt. Vattenmagasinen i södra Norge är mycket välfyllda, vilket ger förväntningar på ihållande låga priser framöver.

Sol och låga temperaturer
Meteorologerna prognostiserar nu en period med färre lågtryck i Skandinavien. Det betyder mycket sol, men även lägre temperaturer, framförallt nattetid.

Detta sätter fart på efterfrågan på el för uppvärmning. Därmed kommer vi knappast att få se ett ytterligare prisfall direkt. Marknaden tror att elpriset i mars blir identiskt med februari, men att priset – som vanligt – faller ytterligare fram mot sommaren. Marknadsprognoserna indikerar att elåret 2016 blir ännu billigare än rekordbilliga 2015.

Överraskning från Ryssland
Elpriserna i Norden påverkas av elpriserna i resten av Europa, som i sin tur påverkas av globala energipriser på kol, gas och olja. Februari bjöd på en historisk händelse på världens energimarknader när Ryssland slöt ett avtal med OPEC om att frysa oljeproduktionen på dagens nivå. Avtalet gav emellertid ingen respons på marknaden eftersom aktörerna i avtalet redan har en rekordhög produktion.

Att Ryssland kan samarbeta med OPEC är ändå en banbrytande nyhet på energimarknaderna. Ändringar i oljepriset har erfarenhetsmässigt också påverkat priset på kol och gas som i sin tur har stort inflytande på elpriserna. Om Putin kommer att fortsätta samarbetet med OPEC för att driva upp oljepriset återstår att se. Oavsett detta har Ryssland lagt som en våt filt över vårt elpris.