Dagsböter för upphovsrättsbrott

Skånepartiets ledare Carl P Herslow dömdes idag av Ystads Tingsrätt till dagsböter för upphovsrättsbrott. Herslow stod åtalad för brott mot Upphovsrättslagen sedan han utan medgivande återgivit en artikel ur Erikshjälpens tidning i en främlingsfientlig bok. Carl  P Herslow förbjuds även av rätten vid vite att medverka till ytterligare spridning av artikeln och åläggs tillsammans med Skånepartiet att på egen bekostnad ombesörja att samtliga exemplar av boken som sålts eller delats ut ska återkallas och att artikeln som finns intagen i dessa exemplar förstörs.

- Vi är självklart glada för att tingsrätten har bekräftat vår och åklagarens uppfattning om att detta var ett uppenbart upphovsrättsbrott, säger Mattias Ingeson, biträdande generalsekreterare.
- I bästa fall kan dessutom domen bidra till att ytterligare förtydliga citaträttens gränser och hur upphovsrättskyddat material får användas.

Domen var förväntad och Erikshjälpen förväntar sig att Carl P Herslow ska följa tingsrättens ålägganden. Det är ännu inte klart om domen kommer att överklagas.

- See more at: http://www.erikshjalpen.se/nyheter/dagsboter-upphovsrattsbrott/#sthash.zkJhoaOv.dpuf