Visor för barns rätt till utbildning

Visor för barns rätt till utbildning

Lördagen 31 augusti hålls en visfestival i Växjö där överskottet går till barns skolgång i Benin. Det är den nybildade föreningen Växjö sociala entreprenörer som står bakom festivalen och som har valt att samarbeta med Erikshjälpen.

Växjö sociala entreprenörer bildades i februari 2013. Initiativtagaren till både föreningen och visfestivalen heter Gustav Einarsson.
– Jag hade då länge gått och funderat på att jag ville engagera mig i något som handlar om internationellt biståndsarbete. Varje evenemang vi skall arrangera har ett särskilt ändamål som väljs ut av styrelsen och föreningens medlemmar, berättar han.

När idén om en visfestival i Växjö dök upp bestämdes det att överskottet skulle gå till barns skolgång och hjälp till självhjälp. Gustav fick i uppdrag att leta efter en lämplig samarbetspartner.
– Jag började då med att ringa till några av de stora organisationerna som arbetar med internationellt bistånd och hjälparbete. En av de första organisationerna jag kom i kontakt med var Erikshjälpen och då specifikt programkoordinator Sara Bergqvist som arbetar med det projekt som vi sedan valde ut att ha som ändamål.

Arbetet i Benin har som mål att både få fler barn att gå i skolan och att höja kvalitén på undervisningen. I landets norra delar finns områden där upp till 90 procent av flickorna inte går i skolan. Genom en lokal samarbetspartner arbetar Erikshjälpen bland annat med information och påverkansarbete, hälsa, skolmat, skolträdgård, bättre förhållanden för lärare och inkomstbringande aktiviteter till familjerna.

På visfestivalen, som hålls i Muséeparken i Växjö, kommer det att bjudas på något för alla.
– Festivalen pågår i åtta timmar så det kommer att finnas mycket att se och lyssna på. På den stora scenen spelar bland andra Staffan Hellstrand och Sonja Aldén, och sen har vi en liten scen för barnen med trollkarl, sagoberättare och barnvisor. Erikshjälpen kommer också att finnas på plats och berätta om arbetet i Benin, avslutar Gustav Einarsson.

Växjö Visfestival

31 augusti kl. 15.00-23.00

Museéparken i Växjö

20 visartister, bland andra Sonja Aldén, Staffan Hellstrand, Åsa Jinder och Lasse Tennander.

Lokala visartister och barnens egna festival med trollkarl, sagoberättare och barnvisor.