Barn- och ungdomsverksamhet kan få fondmedel från Erikshjälpen

Barn- och ungdomsverksamhet kan få fondmedel från Erikshjälpen

Nu kan barn- och ungdomsföreningar i Kungsbacka kommun ansöka till höstens utdelning ur Erikshjälpens Kungsbackafond. Syftet med fonden är att barn som lever i utsatta livssituationer ska få möjlighet till meningsfulla fritidsaktiviteter.

– Alla föreningar som bidrar till att skapa goda uppväxt- och levnadsvillkor för barn och ungdomar i Kungsbacka kommun kan ansöka om medel. Vi vet att föreningslivet är otroligt viktigt för många barn och rustar barn och ungdomar för framtiden, säger Fredrik Hagelvik på Erikshjälpen.

För barn som lever i utsatthet eller utanförskap kan fritidsaktiviteter med sunda och trygga ledare vara speciellt betydelsefulla och vid utdelningen ur Erikshjälpens Kungsbackafond ligger fokus på verksamhet som främjar inkludering och erbjuder aktiviteter till barn som har extra stort behov av meningsfull fritidssysselsättning. Till exempel kan föreningar med hjälp av fondmedel köpa in kläder eller utrustning som barn kan låna, starta en ny aktivitet eller att bjuda in till prova-på dagar så att fler barn får testa föreningens verksamhet.

Fonden är ett samarbete mellan Erikshjälpen och Kungsbacka kommun. Sista ansökningsdag för höstens utdelning är måndagen den 30 september. Ansöker gör man på Erikshjälpens hemsida.

Fredrik Hagelvik, koordinator Sverige/Ungagerad
fredrik.hagelvik@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 17 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, två i Norge samt e-handeln Secondhand.se. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.