Erikshjälpen Second Hand och jem & fix inleder samarbete

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening med 62 butiker. Ett av syftena med butikerna är att generera pengar till biståndsinsatser via barnrättsorganisationen Erikshjälpen och butikernas lokala samarbetspartners. jem & fix Lågprisbyggmarknad har 43 butiker i Sverige. Sedan den 3 april 2017 har jem & fix Lågprisbyggmarknad och Erikshjälpen Second Hand inlett ett samarbete.

– Vi ser fram emot att kunna bidra till det som Erikshjälpen beskriver som att ”förändra världen genom att ge liv åt barns drömmar”. jem & fix Lågprisbyggmarknad skänker nu en del av de varor som utgår ur vårt sortiment till Erikshjälpen Second Hand. Varorna säljs och blir medel för sociala och humanitära insatser både i Sverige och utomlands. Det kan till exempel handla om att ge barn tillgång till skola och sjukvård. Under april har varuvärdet uppgått till närmare 500 000 kronor till det viktiga arbete Erikshjälpen utför, säger jem & fix Lågprisbyggmarknads VD och ägare Erling Daell.

– Från Erikshjälpen Second Hand är vi glada för samarbetet med jem & fix Lågprisbyggmarknad, detta ökar ju våra möjligheter att kunna göra livet bättre för barn och ungdomar som har det svårt. Det har under uppstarten av samarbetet klart visat sig att vi med familjeföretaget jem & fix Lågprisbyggmarknads ägare och ledning, delar den viktiga grundsyn som innebär att kan man hjälpa andra, så ska man efter bästa förmåga göra det, säger Tomas Bjöersdorff, Verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Fakta

jem & fix Lågprisbyggmarknad verkar med över 150 butiker i Norden och ingår i en familjeägd koncern med fokus på att driva lågprisbutiker. Koncernen omsätter på årsbasis mer än 8 miljarder kr. Omsättningen i jem & fix Lågprisbyggmarknad Sverige uppgår till 800 miljoner kr och kedjan sysselsätter drygt 300 medarbetare. jem & fix Lågprisbyggmarknad har under flera år i rad blivit korad av tidningen Market till – enligt konsumenterna – att ha de bästa priserna på marknaden i Sverige av alla bygghandelskedjor.

Kontaktpersoner:

Tomas Bjöersdorff
Verkställande Chef - Erikshjälpen Second Hand
tomas.bjoersdorff@erikshjälpen.se

Erling Daell
VD och ägare – jem & fix Lågprisbyggmarknad
eda@jemfix.com

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.