Erikshjälpen Second Hand skänkte rekord-dagskassa till Världens Barn

Nästan 3,2 miljoner kronor – så stor blev Erikshjälpen Second Hand-butikernas sammanlagda dagskassor från lördagens försäljning. Varje krona går nu till insamlingen för Världens Barn.

– Det är nytt rekord för dagskassorna till Världens Barn. Jag vill säga tack till alla kunder som handlat och genom sina inköp gjort skillnad för barn som lever i utsatthet! Jag vill också tacka alla engagerade medarbetare i butikerna som gör den här dagen till en årlig höjdpunkt för Erikshjälpen Second Hand, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand.

Lördagen den 6 oktober skänkte Erikshjälpens 62 butiker samt webbshopen secondhand.se sina dagskassor till Världens Barn-insamlingen. Totalt blev det 3 180 750 kronor, vilket är över 400 000 kronor mer än 2017 års sammanlagda dagskassa och nytt rekord.

Erikshjälpen är en av de 14 organisationer som är med i Världens Barn-samarbetet. De pengar som Erikshjälpen får från kampanjen i år kommer bland annat användas till ett projekt med flyttbara skolor i Bangladesh. På de svårtillgängliga öarna i Jamuna-deltat i nordvästra Bangladesh drabbas befolkningen hårt av översvämningar. Öarna kan helt försvinna och människorna tvingas flytta med några års mellanrum, eller ibland oftare, på grund av att marken försvinner. På öarna saknas det mesta av samhällsservice, som vård och skola. Men tack vare Erikshjälpens samarbetspartner Friendship, som utvecklat skolbyggnader som snabbt kan monteras ned och byggas upp på en ny plats, får fler barn möjlighet till god utbildning.

Kontakt:
Tomas Bjöersdorff, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand
tomas.bjoersdorff@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 18 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.