Fem engagerade ledare får Eriksstipendiet i Västra Götalands län

Fem engagerade ledare får Eriksstipendiet i Västra Götalands län

På lördag, den 28 april, får engagerade barn- och ungdomsledare från ett 50-tal orter i Sverige ta emot Eriksstipendiet av Erikshjälpen. Stipendierna är på 5 000 kronor och delas ut i Erikshjälpen Second Hands butiker i samband med firandet av Eriksdagen.

Följande personer får ta emot Eriksstipendiet i Västra Götalands län:

I Göteborg Kortedala-butiken, utdelning 28 april 13.00
Matilda Käll Frisk, Unga äventyrare
Motivering: Matilda har med stor entusiasm, glädje och kärlek startat föreningen för barn i Bergsjön, för att öka samhörighet och självkänsla. Tillsammans med frivilliga får barnen en möjlighet att känna att natur, skärgård, idrott och kultur även tillhör dem.

I Göteborg Västra Frölunda-butiken, utdelning 28 april 14.00
Jerry Holmqvist, Frölunda IBK
Motivering: Jerrys mångåriga engagemang för barn och unga inom innebandyn sprider engagemang, värme och genuin omsorg om barnen i föreningen. Han vill att alla ska känna sig välkomna och sedda och har även startat upp ett integrationslag för ensamkommande ungdomar.

(Enligt tradition i butiken är det många volontärer och medarbetare som klär ut sig för att uppmärksamma och fira Eriksdagen).

I Skene-butiken, utdelning 28 april 11.30
Katarina Brännmark, Marbo Olympic/Marbo Basket
Motivering: Varje spelare är unik och i basketlaget Marbo Olympic lyfter Katarina fram möjligheter hos var och en av deltagarna. Med glädje och inspiration är hon ledare för ett basketlag där alla får vara sig själva och bidra till lagets bästa utifrån sina egna förutsättningar.

(Efter stipendieutdelningen finns det möjlighet för barn att prova på basket med Marbo Basket samt gå en tipspromenad).

I Skövde-butiken, utdelning 28 april 12.00
Helena Sjöberg, Voices of charity
Motivering: Med sitt engagemang för ungdomsverksamhet i socialt utsatt område och genom att ge alla intresserade ungdomar utrymme, oavsett bakgrund och erfarenheter, har Voices of charity inspirerat och visat på de möjligheter som finns när man arbetar för ett gemensamt mål.

I Vänersborgs-butiken, utdelning 28 april 12.00
Roger Milde, Vänersborgs Taekwondo Yoksa
Motivering: Under många år har Roger inspirerat andra både i och utanför träningslokalen. Med stort hjärta och brinnande engagemang skapar han en stämning där alla känner sig sedda och inkluderade i verksamheten som sedan en tid tillbaka även ger nyanlända en möjlighet att delta i svenskt föreningsliv. Med sitt personliga ledarskap och sitt sätt att stötta får Roger både barnen och andra unga ledare att växa.

(I butiken blir det också fiskdamm och alla barn bjuds på glass).

Eriksdagen firas årligen i Erikshjälpen Second Hands butiker, till minne av Erikshjälpens grundare Erik Nilsson. Redan som tonåring startade Erik den hjälpverksamhet som sedan blev Erikshjälpen och som i dag, drygt 70 år senare, fortsätter att förvandla liv runt om i världen. Genom att dela ut Eriksstipendiet vill Erikshjälpen uppmuntra duktiga och engagerade ideella barn- och ungdomsledare. Deras insatser är viktiga för att barn ska få en meningsfull fritid och goda uppväxtvillkor. Eriksstipendiet är på 5 000 kronor och ska användas i den verksamhet där stipendiaten är aktiv.

Under Eriksdagen skänker också alla Erikshjälpen Second Hands butiker sin dagskassa till Erikshjälpens arbete för barns rätt till utbildning. Vid förra årets Eriksdag blev resultatet 2,6 miljoner.

I Borås-butiken delas inte Eriksstipendiet ut eftersom butiken istället delar ut medel ur Erikshjälpens Boråsfond.

Kontakt
För kontaktuppgifter till respektive butik se: https://erikshjalpen.se/second-hand/

För mer info om Eriksstipendiet kontakta:
Anna Eliasson, programkoordinator på Erikshjälpens Sverigeavdelning
0730-82 46 10, anna.eliasson@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 18 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.