Fem föreningar får del av Erikshjälpens Kungsbackafond vid höstens utdelning

Kungsbacka Brottarklubb, Lemonad IF, FUB Kungsbacka och OKLöftanfår ihöst medelur Erikshjälpens Kungsbackafond. Utdelningen sker lördagen den 17 november klockan 13.00 på Erikshjälpen Second Hand i Kungsbacka.

En del av överskottet som Erikshjälpen Second Hand i Kungsbacka genererar går till Erikshjälpens Kungsbackafond, ett samarbete mellan Erikshjälpen och Kungsbacka kommun. Syftet med fonden är att uppmuntra insatser för barn och ungdomar och därmed skapa bättre framtidsförutsättningar, främja inkludering i föreningsliv, integration och minska risken för utanförskap. Föreningar som jobbar med barn och unga kan söka medel ur fonden.

Höstens fondmottagare är:

1 Kungsbacka Brottarklubb
Bidraget ska användas till inköp av brottartrikåer som sedan ska lånas ut till deltagare som inte har en egen, till exempel vid tävlingar. Genom utlån av brottartrikåer blir verksamheten tillgänglig för fler.

2 Lemonad IF
Bidraget ska användas till sociala aktiviteter som främjar integration. Utöver att spela volleyboll och bedriva styrketräning vill Lemonad IF planera och genomföra aktiviteter tillsammans med sina medlemmar för att välkomna och integrera jämnåriga i samhället.

3 FUB Kungsbacka
Bidraget ska användas till lägerverksamhet för personer som har särskilda behov och behöver extra stöd.

4 Tölö IF
Bidraget ska användas till verksamhet med motionsfotboll, för unga som vill spela fotboll men inte har elitambitioner. Motionsfotbollen vill också vara en plats för ungdomar med utländsk bakgrund, som har svårt att komma med i andra fotbollslag, och bidra till integration och möten mellan ungdomar med olika etnisk och social bakgrund.

5 OK Löftan
Bidraget ska användas till en nybörjarkurs, där barn som annars inte skulle kunna ta del av klubbens verksamhet får möjlighet att testa orientering. Genom detta bidrag blir orientering tillgängligt för fler barn.

Från Erikshjälpens Kungsbackafond går också varje år medel till verksamheten Solrosen som ger stöd till barn med en frihetsberövad förälder. Solrosen har verksamhet i Göteborg och Borås genom Göteborgs Räddningsmission, men ger även barn och familjer boende i Kungsbacka kommun stöd. Medel från Kungsbackafonden går också till Majblommans lokala arbete i Kungsbacka, för att hjälpa barn i ekonomiskt utsatta situationer.

Fredrik Hagelvik, Erikshjälpen
fredrik.hagelvik@erikshjalpen.se

www.erikshjalpen.se/kungsbackafonden

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 18 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.