Habo Second Hand blir Erikshjälpen Second Hand

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 08:10 CET

Med preliminär start lördagen den 1 februari 2014 blir Habo Second Hand Erikshjälpen Second Hand. Sedan 2003 har Smyrnaförsamlingen i Habo drivit butiken framgångsrikt och nu börjar ett nytt spännande samarbete.

Butiken, som nu kommer att bli ett samarbete mellan Erikshjälpen, Smyrnaförsamlingen och Pingstförsamlingen i Habo, kommer att finnas kvar på samma adress som tidigare, Jönköpingsvägen 22.

Butiken kommer att byggas om och utvecklas enligt Erikshjälpens koncept. Överskottet kommer att, liksom tidigare, gå till insatser för barn och ungdomar i andra länder, men nu även till social verksamhet i Habo.

– Miljöeffekterna av ett ökat återbruk är påtagliga och kunder tilltalas av de låga priserna. Allt överskott från försäljningen kommer att gå till sociala och humanitära insatser för barn och ungdomar i Habo och till biståndsprojekt i andra länder, helt enkelt ett vinna-vinna-koncept, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef, Erikshjälpen Second Hand Butiker, som gläds över det nya samarbetet.

Butiken kommer att bli den 57:e Erikshjälpenbutiken.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i fler än 20 länder. Fokus är på barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige.

Organisationen arbetar även med folkbildning och opinion, för att sprida kunskap och främja barns rättigheter, både i Sverige och utomlands.

Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från Erikshjälpens second hand-butiker. Institutionella medel är en annan källa till finansiering av insatserna.

Kommentarer (0)