Medarbetarna på Erikshjälpen Second Hand på Öresundsvägen jobbar med att iordningställa den nya butiken så att allt blir klart och det finns gott om varor att fynda på lördag, när butiken öppnar.

Nu öppnar Erikshjälpen Second Hand på Öresundsvägen i Lund

På lördag, den 11 februari, invigs nya Erikshjälpen Second Hand på Öresundsvägen 16 i Lund.
– Efter att butiken på Tornavägen stängde i augusti förra året känns det roligt att äntligen få välkomna kunderna till vår nya, fina butik, säger butikschef Philip Pitman.

Second hand-butiken ligger i området öster om Nova Lund och är totalt 2500 kvadratmeter stor, varav 1500 är butiksyta. Butiken kommer att ha öppet klockan 12-18 på tisdagar och torsdagar samt 11-16 på lördagar. Butikens gåvomottagning har redan varit öppen en tid under vardagarna för att ta emot saker som människor vill skänka.

Second hand-butiken på Öresundsvägen ersätter den som tidigare fanns på Tornavägen. Den nya butiken drivs i samarbete mellan Erikshjälpen Second Hand och Pingstkyrkan i Lund. Sedan 1991 finns också en Erikshjälpen Second Hand-butik på Stora Södergatan 25 i Lund.

Vid invigningen den 11 februari blir det tal, bandklippning och alla besökare bjuds på saft, te, kaffe och bullar.
– På kort tid har vi byggt upp en ny butik och vi förbereder det sista i butiken just nu. All inredning är på plats och en stor del av varorna, men vi fortsätter att fylla på i hyllorna inför öppningen. Vi som jobbar är en trevlig grupp som har kul tillsammans! säger Philip Pitman.

Överskottet från second hand-butiken på Öresundsgatan går till biståndsprojekt via Erikshjälpen och Pingstkyrkan i Lund. Det handlar om att till exempel ge barn möjlighet att gå i skolan och få hälsovård.

Kontaktpersoner:
Philip Pitman, butikschef Erikshjälpen Second Hand Öresundsvägen, Lund
philip.pitman@erikshjalpen.se

Stefan Engström, regionchef Erikshjälpen Second Hand Syd
stefan.engstrom@erikshjalpen.se

Erikshjälpen Second Hand Öresundsvägen, Lund
Öppnar den 11 februari kl 11.00
Öresundsvägen 16
erikshjalpen.se/oresundsvagen

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.