Ökat samarbete mellan Sandströms och Erikshjälpen Second Hand

Nu kan fler av Sandströms kunder på ett nytt och enkelt sätt lämna begagnade kläder till återanvändning. På alla orter där Sandströms Modehus finns har butiker försetts med klädinsamlingsboxar, i samarbete med Erikshjälpen Second Hand.

– Det här är något vi vill göra för miljön och för att underlätta för våra kunder att lämna ifrån sig bra kläder som de inte längre använder, säger Mikael Sandström, VD på Sandströms Modehus.

Syftet med klädinsamlingen är att bidra till ökad återanvändning och spara på jordens resurser. Sedan i höstas finns insamlingsboxar på Sandströms Modehus i Vimmerby och Motala. Nu har även butiker i Norrköping, Västervik, Kisa, Linköping, Vetlanda och Tranås fått boxar.

– Resultatet har varit bra, och det är därför vi vill stärka möjligheten att lämna in kläder i samtliga städer där vi är verksamma, säger Mikael Sandström

De plagg som lämnas i butikernas insamlingsboxar säljs sedan i Erikshjälpen Second Hands butiker. Överskottet blir till bistånd och sociala insatser för barn och familjer som lever i utsatthet, både i Sverige och utomlands.

– Vi är glada och stolta över samarbetet och förtroendet från Sandströms. Vi vill på förhand också säga tack till alla Sandströms kunder som vill bidra till klädinsamlingen. Att kläder får längre liv är en stor miljövinst och genom Erikshjälpen bidrar kläderna även till att barn runt om i världen får det de har rätt till och behöver, som hälsovård, utbildning och trygghet, säger Cathrine Kylesten, regionchef på Erikshjälpen Second Hand.

Kontakt:

Cathrine Kylesten, Regionchef Öst Erikshjälpen Second Hand
cathrine.kylesten@erikshjalpen.se

Mikael Sandström, Verkställande Direktör Sandströms Modehus
mikael@sandstroms.nu

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, två i Norge samt e-handeln Secondhand.se. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 17 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.