Erikshjälpen bedriver långsiktigt arbete för barns rättigheter i 18 länder, inklusive Sverige. I Kenya (där bilden är tagen) arbetar Erikshjälpen bland annat för att fler barn ska få tillgång till utbildning. Foto: Anna Hållams

Starkt 2017 för Erikshjälpen

Det fortsatt stora engagemanget hos privatpersoner och ett växande engagemang hos företag bidrog till att barnrättsorganisationen Erikshjälpens totala intäkter för 2017 uppgick till 150 miljoner kronor, vilket är en miljon mer än året innan. Det framgår av Erikshjälpens nya årsredovisning.

– Det är också stort att se hur allt fler äldre godhjärtade människor väljer att testamentera sin kvarlåtenskap för andras bästa. Vi känner en stor respekt inför dessa beslut, säger Erikshjälpens generalsekreterare Daniel Grahn.

Under 2017 genomförde Erikshjälpen långsiktiga insatser för barn och familjer i 18 länder, inklusive Sverige. I sju länder, bland annat Libanon och Sydsudan, genomfördes också tidsbegränsade humanitära insatser och katastrofhjälp. Tillsammans med ett 70-tal lokala samarbetspartners arbetar Erikshjälpen för barns rätt till hälsa, utbildning samt trygghet och skydd. I Sverige är ett fokusområde också barns rätt till fritid, till exempel genom verksamheten Football For All Global där ungdomar som lever i, eller riskerar att hamna i, utanförskap får stöd och möjlighet att utvecklas som idrottare och växa som människor.

Sedan några år tillbaka arbetar Erikshjälpen på flera håll i världen aktivt med att stärka familjers motståndskraft och återhämtningsförmåga vid miljö- och klimatkatastrofer som torka och översvämningar.

– Det handlar om att ge familjer bättre kunskap och förutsättningar att klara av utmaningarna som miljö och klimat utsätter dem för. I alla våra insatser är det också viktigt att vi arbetar på ett hållbart sätt som är så skonsamt som möjligt för miljön, säger Daniel Grahn.

Erikshjälpens intäkter består bland annat av gåvor från privatpersoner och företag, överskott från Erikshjälpen Second Hands butiker och medel från Sida (genom Svenska Missionsrådet), Världens Barn och Postkodlotteriet.

– Det är många som på olika sätt är med och bär Erikshjälpen. Vårt arbete för barns rättigheter vore inte möjligt utan alla människor som engagerar sig för Erikshjälpen, allt ifrån artister och samarbetspartners till volontärer och gåvogivare, säger Daniel Grahn.

För organisationer med 90-konto får max 25 procent av intäkterna användas för insamling och administration. 2017 var Erikshjälpens insamlings- och administrationskostnader 13 procent.

www.erikshjalpen.se/arsredovisning

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 18 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.