Ersta diakoni skapar nya jobb till hemlösa

Tillsammans med de boende på Erstabacken och tre volontärer har föreståndaren för Erstabacken, Ebbe Lindström, nu uppfyllt en dröm - en loppis på Ersta diakoni där volontärer och hemlösa kan arbeta tillsammans.

Mötesplats Ersta är det nya namnet på loppisen som startar i slutet av november. Namnet är dock inte nytt. På 80-talet startade Kristina Telerud, diakon på Ersta diakoni, en verksamhet som hette samma sak. Uppdraget den gången var att skapa en meningsfull plats för ”gubbarna i Stigbergsparken”. Det blev det också. Men inte bara för de, utan även andra. En period hade man till och med finsktalande personal för att kunna ta emot folk från finlandsbåtarna nere vid kajen.

Uppgiften för Träffpunkt Ersta denna gång – att skapa ett ställe där boende på Erstabacken kan jobba, träffas och få stöd av varandra.

-          Vi kommer behöva jobba hårt för att få det här att funka, säger Ebbe Lindström. Just nu har vi sagt nej till fler prylar, vi har redan så mycket som vi måste märka upp. Min tanke är också att vi ska kunna ha en verkstad för sånt som behöver lagas och fixas. Bara prissättningen är ett kapitel för sig. Vilket pris ska vi ta för grejerna här? Det blir en diskussion vi får ta.

För mer information kontakta:

Helena Conning, chef för Kommunikation & Insamling, 070-484 34 01

Ebbe Lindström, föreståndare för Erstabacken 08-714 64 10