Ersta diakoni startar nytt naturnära äldreboende i Upplands Väsby

Ersta diakonis äldreomsorg växer, nu med ett modernt äldreboende med stort fokus på inspirerande utemiljö i Upplands Väsby. Denna gång samarbetar Ersta diakoni med fastighetsägaren Carl de Geer och fastighetsutvecklaren Mitsemhus.

Ersta diakoni har signerat ett kontrakt med Carl de Geer och Mitsemhus om uppförandet av ett nytt äldreboende i Upplands Väsby kommun. Byggstart blir under hösten 2020, och inflyttning planeras till början av 2022.

Boendet, som har inriktning mot både somatik och demens, kommer att erbjuda 60 lägenheter fördelat på tre våningsplan. Lägenheterna är cirka 30 kvadratmeter stora, samtliga med eget badrum och pentry. Byggnaden kommer att utrustas med moderna tekniska lösningar för exempelvis lås och läkemedelshantering.

Boendet byggs på en stor tomt som ska bidra till ökad trivsel och ge goda möjligheter för Ersta äldreomsorgs fokus på dagliga utomhusaktiviteter. Utemiljön kring boendet ska rymma hönshus, flera olika promenadvägar, odlingsbänkar, grillplats och berså. Både utemiljön och byggnaden kommer att utformas för att passa in i den skogsmiljö som omgärdar platsen. En viktig grundtanke är att spara så mycket skog som möjligt runt boendet.

- Ersta diakoni vill erbjuda äldre ett boende i en naturskön och lugn miljö. Vår värdegrund ”Se människan” genomsyrar allt vi gör och bidrar till en professionell och värdig omsorg, säger Ann-Sofi Wetterstrand, chef för Ersta diakonis sociala verksamheter.

- Det känns glädjande att vi tillsammans med markägaren Carl De Geer ska uppföra ett äldreboende i samarbete med Ersta diakoni, en idéburen aktör som har ett erkänt gott renommé både som vård- och omsorgsgivare och som organisation, säger Jonas Mitsem, vd för Mitsemhus.

Stora Wäsby grundat 1668 är kommunens äldsta företag med verksamhet inom fastighetsutveckling samt jord och skogsbruk.
Mitsemhus är ett fastighetsutvecklingsbolag som bygger, utvecklar och äger bostäder och samhällsfastigheter.

För att få en plats på Ersta diakonis äldreboenden krävs ett biståndsbeslut från hemkommunen.

För mer info:

Ann-Sofi Wetterstrand, chef för Ersta diakonis sociala verksamheter, tel 08-714 64 20
Helena Ruhmén, kommunikations- och marknadschef, Ersta diakoni, tel 070-484 34 59
Carl de Geer, Stora Wäsby, tel 08-590 954 00
Jonas Mitsem, vd Mitsemhus, tel 0736-50 75 50