En av Sveriges 100 bästa sajter 2011 – så gjorde Europeiska

Igår hölls Internetworlds årliga prisutdelning av Sveriges 100 bästa sajter och Europeiska var nominerade i kategorin bästa pensions- och försäkringssajt, något som är extra roligt med tanke på att den nya webbplatsen lanserades så sent som i september 2011.

Moderna försäkringar tog hem förstaplatsen i kategorin men vi på Europeiska är väldigt nöjda med juryns motivering till vår plats på 100-listan.

"Europeiska har tänkt rätt. De har gjort en avskalad webb med fokus på resandet, precis det som företagets affär går ut på. Den nya Landsguiden är just det vi behöver när vi är utomlands. För musen över ett land och få relevanta kontaktuppgifter. Europeiska är också duktiga på att prata med kunder i sociala medier och integrera den kommunikationen på sajten. Och tummen upp för det frekventa bloggandet" - Internetworld

Webbplatsen är framtagen i samarbete med webbyrån Daytona .

Syftet med nya Europeiska.se är att underlätta för kunden, både vid köp av försäkring och ansökan om ersättning. Den nya webbplatsen är också bättre sökoptimerad än den tidigare, vilket underlättar för både nya och gamla kunder.

- De allra flesta som går in på vår webbplats gör det för att köpa en försäkring eller ansöka om ersättning, därför har vi lagt stort fokus på att förenkla och lyfta fram just de funktionerna säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Europeiska.

Slimmat produktutbud

Från att ha haft en flashkarusell med över femton produkter på startsidan är sajten nu mer nerskalad. Köpflödet i står centrum och redan på förstasidan kan kunden räkna ut priset på sin försäkring. Det betyder också att man har plockat bort flera av de produkter som tidigare såldes på webben.

- Vi ser att det bara är ett fåtal av våra produkter som säljer bra online och därför har vi plockat bort de produkter som ingen köper. När det finns färre val blir det enklare för kunden att förstå vad det är vi erbjuder, säger Anna Nilsson, Content manager på Europeiska.

Databas med resesäkerhetsinformation

En annan nyhet på den nya webbplatsen är Landsguiden som bygger på en databas med resesäkerhetsinformation om världens alla länder.  Landsguiden består av information från databasen som levereras av Vesper group, eget redaktionellt innehåll i form av blogginlägg och nyheter samt reseinfo från UD och Europeiskas egna riskanalytiker.

Fokus på sociala medier

Vi på Europeiska har sedan 2009 jobbat mycket med sociala medier. Blogg, Twitter och Facebook har kommit att bli de viktigaste kommunikationskanalerna när det gäller aktuella händelser. På nya Europeiska.se har också nyhetsflödet lyfts upp och synliggjorts på förstasidan, ett sätt att hela tiden ha uppdaterad och relevant information för kunden.