Ny e-commerce manager på Europeiska

Varför sökte du tjänsten som e-commerce manager på Europeiska?

Jag har jobbat på If i många år och kände att det var dags att gå vidare. Jag ville till ett mindre företag så det kändes självklart att söka när jag såg jobbannonsen. Försäkringsbranschen är en bransch jag kan, och även om folk kanske kan tycka att jag är lite knäpp, tycker jag att försäkringar faktiskt är intressant att jobba med!

Det är en större utmaning inom webb och kommunikation att sälja försäkringar på nätet än att exempelvis  sälja kläder på HM. De flesta gillar ju HM så där behöver man inte arbeta lika hårt för att få folk att komma till siten eller att genomföra ett köp. Att produkten inte säljer sig själv gör arbetet roligare och mer utvecklande.

Vad har du arbetat med tidigare?

Jag har som sagt jobbat på If ett bra tag och innan dess utbildade jag mig i medie- och kommunikationsvetenskap.  Jag jobbade extra på If under tiden jag studerade och när jag tog min examen var det lågkonjunktur och ont om arbete så jag stannade kvar. Efter att ha bott i Frankrike en period började jag på If igen och jobbade på kundservice några månader innan jag fick ett vikariat som webmaster 2004. Senast var jag försäljningschef och ansvarade för försäljningen av privatförsäkringar på nätet.

Vad kommer du att göra som e-commerce manager?

Jag ska i första hand se till att öka försäljningen på webben för alla tre arbetsområden; Leisure, Corporate och Affinity. De två sista blir en större utmaning eftersom en hel del redan är gjort på Leisure där det kommer att vara lättare att sätta igång. Det har funnits ett behov på företaget att ha någon som ansvarar för och kan utveckla webbförsäljningen så redan nu hamnar många projekt på mitt bord.

Varför passar det här jobbet just dig?

Till att börja med så älskar jag att jobba med kommunikation, framförallt webbkommunikation och jag är mycket intresserad av användarvänlighet.  Det känns kul att vara med där det händer och det gör det ju verkligen på webben, den finns med överallt på ett företag. Det är också roligt att få ta del av affär och marknadsföring som kan ge tydliga mål och resultat.