Översvämning i Bangkok - kan jag avboka min resa?

Situationen med översvämningarna i Thailand är fortfarande allvarlig och nu har översvämningarna nått Bangkok. Europeiskas kundtjänst får in en del frågor om vad försäkringen egentligen täcker i sådana situationer.

Vilket skydd du har i din reseförsäkring beror helt och hållet på vilken sorts försäkring du har.

Reseskydd i hemförsäkringen – de allra flesta hemförsäkringar innehåller ett reseskydd av något slag. Vad som omfattas av hemförsäkringen varierar, men det är generellt en sjuk- och olycksfallsförsäkring för resenärer och inte en försäkring för själva resan.

Reseförsäkring på bankkortet – om du betalar din resa med ett bank- eller kreditkort ingår ofta en gratis försäkring. Den försäkringen är inte heltäckande utan innehåller ett kompletterande skydd, till exempel förseningsskydd, bagageskydd eller avbeställningsskydd. För att veta exakt vad som ingår i kortets reseförsäkring vänder du dig till din bank.

Separat Reseförsäkring Våra reseförsäkringar innehåller ett högre skydd mot allt som kan hända, till exempel kan du få ersättning om du missar ditt flyg för att du råkat ut för något oväntat och blivit försenad till flygplatsen. Våra försäkringar täcker både dig som resenär och din resa som upplevelse.

Får jag ersättning om jag måste evakueras?

Generellt gäller våra försäkringar utan undantag även vid naturkatastrofer. I våra egna försäkringar ingår ersättning för evakuering. Här hittar du mer information om ersättning vid evakuering.

Kan jag avboka min resa till Thailand på grund av översvämningarna?

Ja, med Europeiskas avbeställningsskydd kan du avboka på grund av dåligt väder, men får då stå en självrisk på 20 % av resans pris (minst 1000 kr). För att få tillbaka hela beloppet behöver du ett intyg från en ojävig person som styrker anledningen till avbokningen.  De avbeställningsskydd som ingår i till exempel bankkortens försäkringar täcker oftast bara avbokningar som sker på grund av sjukdom eller olycksfall. Tänk på att du bara kan köpa en avbeställningsförsäkring i samband med att du bokar din resa.

• thailand
  • försäkringsbolaget europeiska