Föräldrar oroligast när barnen åker till Thailand

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2012 09:44 CEST

En ny undersökning som *TNS SIFO har genomfört på uppdrag av ERV visar att Thailand är det land som föräldrar i Sverige är mest oroliga för att deras barn ska åka på semester till på egen hand. Undersökningen visar att nästan en tredjedel av alla föräldrar är oroliga för att deras söner ska testa narkotika på resan och ungefär lika många är rädda för att döttrarna ska dricka för mycket.

- De flesta föräldrar vill att deras barn väntar med att göra utlandsresor på egen hand tills de är myndiga. En utlandsresa kan ge ungdomar en berusande frihetskänsla som i många fall leder till att man gör saker man inte skulle göra hemma i Sverige, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på ERV.

Undersökningen visar att föräldrar i Sverige är mest oroliga för att deras barn ska åka till Thailand på egen hand (36 procent) följt av Turkiet och Bulgarien (12 procent).

-Vi får ofta samtal av oroliga föräldrar vars barn ska resa utomlands själva. Vi ger alltid rådet att man ska se över sitt reseskydd, men det är minst lika viktigt att diskutera riskerna med oskyddade samlag och med droganvändning. Det är frågor som kanske kan kännas obekväma för en förälder att ta upp, men som inte är desto mindre viktiga, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på ERV.

Nära en tredjedel av alla föräldrar i landet är oroliga för att deras söner ska testa narkotika under utlandssemestern. Tjugoåtta procent av de tillfrågade föräldrarna är oroliga för att deras döttrar ska dricka för mycket alkohol under utlandsvistelsen. Över två av tio av alla föräldrar är även oroliga för att deras döttrar ska ha oskyddat samlag under semestern.

Hela sju av tio föräldrar tycker att det är viktigt att ens barn har en reseförsäkring när han eller hon reser på egen hand. Nästan lika stor andel vill att barnen ska vara minst 18 år för att få resa utomlands.

Undersökningen har genomförts av TNS-SIFO på uppdrag av ERV under juni 2012. Totalt har 1018 personer från 18 år och uppåt deltagit i undersökningen, frågorna har ställts till föräldrar med barn under 18 år. Se bilaga för frågeformuleringar och svarsalternativ.

ERV, som tidigare hette Europeiska, är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. ERV i Sverige försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1,5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller även specialförsäkringar för klockor och smycken och vi försäkrar över 600 000 skol- och förskolebarn. ERV är experten på resesäkerhet inom ERGO Insurance Group och är en del av Munich Re, ett av världens ledande återförsäkringsbolag och riskbärare.

Kommentarer (1)

Jag bor sedan 2001 i Thailand, före det har jag gjort flera resor som backpacker och även som lite lyxigare resenär. Jag respekterar TNS SIFO undersökning men vill tillägga.

Thailand tillhör bland ett av dom säkraste länder att resa till även för ungdomar. Alkohol är enkellt att komma över och likaså gräs en svagare form av narkotika. Alkohol och narkotika finns förövrigt i alla länder. Enkellt att komma över i en liten eller storstad i Sverige om man vill, inget man skall hymmla om.

Om vi går tillbaks till hur säkert det är att resa till Thailand, så skulle jag tusenfallt gånger hellre släppa iväg ungdommar till Thailand än tex Spanien, Grekland eller en fotbolls resa till England/Italien.

Jag reste som 19-20 åring till Spanien 1985 och vilket hårt klimat det var och jag och några kompisar var rätt lugna. Likaså England och Italien hårt hårt klimat, det var skrämande att gå på fotboll och då var man lite äldre.

Ungdommar har mycket mer tryck på sig idag och det finns många fler faror, det verkar öka för varje år men dom blir också mer upplysta om dagens fallgroppar. Sex på utlands semestern för ungdommar, det fixar dom som villl även i Sverige, det ökar väl med alkoholen och det kommer ungdommar över enkellt runt om i Sverige om dom vill, det kanske är en ökning på resan.

Jag kan inte säga som oberoende eftersom jag har intressen i våran rese hemsida för Thailand. Men spontant skulle jag hellre släppa iväg ungdommar till Thailand än till stockholm eller London att nämna ett par resmål.

En reseförsäkring skall man alltid se till att ha tecknat innan resan.
    Vi går inte en dag hemma i Sverige utan försäkring och reser man till en ny kultur och med vänstertraffik som antagligen är den största faran på en Thailandsresa.

Och som alla vet är det väldigt billigt att resa runt i Thailand och göra saker samt äta, visst biljetten kan vara lite dyrare men den spar man snabbt. in.

Johan
    Manager