Vad är meningen med livet? I en ny bok svarar 501 svenskar på frågan

Vad är meningen med livet? I en ny bok svarar 501 svenskar på frågan

Frågan om livets mening är alltid aktuell, men många gånger kan frågan vara för stor för att orka reflektera över. I dessa dagar, mitt i en pandemi, kan frågan kännas mer relevant än någonsin. I en ny bok har 501 svenskar fått svara på frågor om livet och livets mening. Sex forskare bidrar med tankar och perspektiv till förståelse om varför vi söker svar.

Att fundera över livets mening gör nog alla då och då. En del av oss behöver göra det mer, andra mindre. Människan är en meningssökande varelse och sökandet efter en livsmening ligger därför i mänsklighetens natur. I boken Livets mening: frågan och svaren, belyses frågan både teoretiskt och i en empirisk undersökning. Vad säger då svenskarna om meningen med livet?

– Frågan går att tolka på flera olika sätt, det var något vi upptäckte tidigt. De vanligaste svaren vi fick var att må bra, njuta, ha roligt, familj och social gemenskap, medan andra tänkte på självförverkligande, samhällsansvar eller livet i stort eller liv i universum, säger Tomas Brytting, docent i företagsekonomi och professor i organisationsetik vid Ersta Sköndal Bräcke högskola, och redaktör av boken som nyligen släppts.

Forskarna hade utgångspunkten att meningen med livet formuleras inom de gränser som tiden och rummet sätter, därför finns det skillnader i svaren mellan olika epoker och länder. I boken exemplifieras frågan utifrån svar från 501 svenskar i åldern 40-85 år.

– Hur man ser på livet skiljer sig, förutom mellan länder, även beroende på var i livet man är. Det vi hoppas med den här boken är att kunna använda den i utbildning, men även i äldreomsorgen. Hur svarar man människor som behöver prata om livet och dess mening? Ofta behövs respektfull vägledning och underlag för samtal som berör existentiella frågekomplex. Jag hoppas att boken kan ge lite tyngd och tankar i sådana samtal, säger Tomas Brytting.

Frågan om livets mening besvaras i boken utifrån olika discipliner. Bokens författare rör sig inom områden som organisationsetik, livsåskådningsvetenskap, religionssociologi, etik, teologisk etik och etik i socialt arbete. Även ur de perspektiven skiljer sig meningen med livet åt. Med sina studier bidrar de med stimulerande reflektioner kring den största gåtan: livets mening.

– Jag hoppas att läsarna kan bli mer medvetna om livets mening. En av författarna, Erik Blennberger, formulerade ambitionen bakom boken fint: ”Även om vi inte direkt kan försätta oss i ett läge där viktiga värden realiseras i vårt liv, kan vi ofta välja att söka dem. Vi kan välja att vara öppna för och att bearbeta mentala hinder för ett gott liv och att söka oss till situationer, sociala miljöer och kulturella sammanhang där det kan utvecklas. Vi kanske också kan bli mer medvetna om den kärlek, livsglädje, frihet, kunskap och existentiell identitet vi redan har i livet.” Helt enkelt se oss omkring och upptäcka hur fantastisk det faktiskt är att leva, säger Tomas Brytting.

För mer information, kontakta Tomas Brytting.

Boken är tryckt vid Appell förlag, och finns att köpa på Akademibokhandeln, Adlibris och Bokus.

Monica Rönning Frick

Presskontakt Studierektor Uppdragsutbildning 08-555 051 17