Riddarhuset – en ideell förening bland andra?

Sedan 2003 är Riddarhuset en ideell förening. Är därmed Riddarhuset jämförbart med andra lokalföreningar? Och adelskapet att likställa med ett medlemskap i exempelvis Friskis & Svettis?

Utifrån boken Jorden de ärvde (2009) kommer Björn af Kleen, författare och journalist, att föreläsa om och fundera över Riddarhuset i relation till andra ideella föreningar och folkrörelser i Sverige. Medverkar gör också Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen.

Seminariet inleds med en guidad visning av Riddarhuset. Ett gemensamt samtal följer på Björns introduktion och Barbros kommentar.

Tid: Onsdagen den 8 december kl. 08.15-11.30
Plats: Perlan Dialog & Ledarskap, Riddarhuskajen 1

Kontakt och mer information
Är du journalist och vill besöka seminariet eller få kontakt med någon av de medverkande? Vänd dig till Ola Segnestam Larsson på e-postadress ola.segnestam-larsson@esh.se eller telefon 08-555 051 43.

Detta öppna seminarium är ett samarbete mellan Ersta Sköndal högskolas enhet för forskning om det civila samhället och IDEELL ARENA.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ersta Sköndal högskola är en profilerad högskola med utbildningar med etisk profil

Vid Ersta Sköndal högskola bedrivs utbildning på grundnivå och avancerad nivå i vårdvetenskap, socialt arbete, diakoni, kyrkomusik, teologi och psykoterapi. Här bedrivs också forskning om bl.a. det civila samhället, vård i livets slutskede, vårdetik med livsåskådningsvetenskap och organisations- och arbetslivsetik.

Monica Rönning Frick

Presskontakt Studierektor Uppdragsutbildning 08-555 051 17