Pontus Boman ny vd för ESSVE

ESSVE har utsett Pontus Boman till bolagets nye vd. Pontus Boman är 39 år och har arbetat inom B&B TOOLS-koncernen sedan 2007, där han varit ansvarig för Complete Product och vice vd för verksamhetsområdet  Solutions. Hans främsta uppgift blir att stärka varumärket samt utveckla koncepten inom fäst- och kemiteknik. Omsättningen ska fördubblas på fem till sju år.

Pontus Boman har en tioårig karriär som managementkonsult på Accenture och BCG, Boston Consulting Group. I rollen som konsult har han arbetat med förändringsprojekt för stora företag inom många olika branscher. De senaste fyra åren har han varit anställd inom B&B TOOLS-koncernen där han ansvarade för affärsutveckling och erbjudandeutveckling, Complete Product. Han arbetade bland annat med marknadsanalys och anpassning av koncernens erbjudande för olika branscher och kundsegment. I sin roll som vice vd för verksamhetsområdet Solutions drev Pontus struktur- och förändringsprocesser inom koncernen.

-          ESSVE är ett välkänt varumärke och vi har en stark marknadsposition. Bolaget präglas samtidigt av en stark säljkultur. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya medarbetare få fortsätta att utveckla verksamheten och vässa vårt erbjudande till kunderna, säger Pontus Boman, som nytillträdd vd för ESSVE.

Hans långsiktiga mål är att fördubbla ESSVE:s omsättning på fem till sju år. För att nå det målet kommer han att ta till vara på den kompetens som redan finns inom ESSVE och arbeta för samverkan mellan de olika produktområdena och försäljningsenheterna inom organisationen samt utöka samarbetet med TOOLS-kedjan.

-          Det pågår en konsolidering av branschen med nya roller för aktörerna på marknaden. Det innebär att det är viktigt med tydliga koncept för att möta kundernas behov och vara konkurrenskraftig. Vi måste utgå från kunden och hela tiden fråga oss ”vad vill kunden?” och ”varför agerar kunden på ett speciellt sätt?”, säger Pontus Boman.

Pontus ersätter Bengt Margård som axlat vd-rollen i 12 år. Bengt kommer successivt att lämna över vd-ansvaret och till och med den 31 september i år arbetar de parallellt.

Pontus Boman

Ålder: Fyller 40 i år

Utbildning: Maskiningenjör från KTH

Familj: Fru och en 2-årig son, andra barnet på väg