Estrella Linschips blir Årets Dagligvara 2018. Foto: Evan Pantiel.

​Årets Dagligvara 2018: Estrella Linschips!

Estrella Linschips röstades fram som ’Årets Dagligvara 2018’! Priset syftar till att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och inspirera till innovation och produktutveckling. Linschipsen har sedan lanseringen 2017 varit ett av Sveriges mest populära snacks.

Priset ’Årets Dagligvara’ tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov.

Motiveringen: Att fylla en påse med konsumentinsikter och utmana sina egna traditioner, visade sig vara ett framgångsrikt koncept. När Potatis byttes mot linser var succén ett faktum. Konsumenterna jublar och nu har även dagligvarubranschen sagt sitt – Linschips från Estrella har utsetts till Årets Dagligvara 2018!

- Estrella Linschips är ett tydligt bevis på att företag som vågar bryta gamla traditioner och fånga in nya trender och konsumentefterfrågan, vinner framgångar hos konsumenterna, säger juryns ordförande Karin Brynell.

Förutom utmärkelsen får Estrella reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK hos sponsorn RIX FM för att marknadsföra produkten. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 400 000 att använda till modelleringstudier inom sortiment-, media- eller prisanalys.

Estrellas Linschips fick 73% av rösterna
Priset delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Under galakvällen röstades Estrellas Linschips fram som vinnare av en övervägande majoritet. Karin Isaksson kommenterar

- Det känns så grymt kul! Att vi fick hela 73% av rösterna, det trodde jag aldrig! Linschips som vi trodde skulle bli en nischprodukt och sälja 60ton/år... det blev 600 ton istället. Ibland är det kul att ha fel!

Estrella ser fram emot att fortsätta driva innovation och smakglädje i snackskategorin. Finns det något godare?

Foto: Evan Pantiel.